Reklama

Spektakl w rytmie bicia dwóch serc

Michał Zadara i Barbara Wysocka przygotowali widowisko łączące teatr z muzyką, sztukami wizualnymi, tekstami filozoficznymi oraz medycyną

Publikacja: 21.11.2010 10:07

Za kanwę literacką przedstawienia posłużył dramat „Król Edyp” Sofoklesa uzupełniony pismami Zygmunta

Za kanwę literacką przedstawienia posłużył dramat „Król Edyp” Sofoklesa uzupełniony pismami Zygmunta Freuda i fragmentami książki „Anty-Edyp” Deleuze’a i Guattariego. Kompilację tych tekstów Barbara Wysocka przekazywać będzie na scenie

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Wysocka – aktorka i współreżyserka, która jest w zaawansowanej ciąży – przyznaje, że „Anty-Edyp” od początku powstawał jako reakcja na pojawienie się nowego człowieka i rozmowa o tym. Będzie szukać odpowiedzi na pytania, czy od urodzenia jesteśmy uwikłani w mechanizmy społeczne, czy nasz los jest przesądzony, a może mamy nieograniczoną wolność.

Za kanwę literacką przedstawienia posłużył dramat „Król Edyp” Sofoklesa uzupełniony pismami Zygmunta Freuda i fragmentami książki „Anty-Edyp” Deleuze’a i Guattariego. Kompilację tych tekstów Barbara Wysocka przekazywać będzie na scenie. Towarzyszyć jej ma dwóch lekarzy robiących USG. Dzięki temu widzowie usłyszą bicie serc matki i dziecka. Ich przenikające się rytmy to podstawa muzyki, jaką na żywo zagrają perkusista Leszek Lorent, klarnecista Michał Górczyński oraz basista Jacek „Budyń” Szymkiewicz.

Barbara Wysocka, absolwentka aktorstwa i reżyserii krakowskiej PWST związana ze Starym Teatrem, uważana jest za jedną z najzdolniejszych artystek swojego pokolenia. W tym roku zagrała w spektaklach Michała Zadary: „Oresteja” i „Utopia będzie zaraz”. Wcześniej stworzyła kreacje w komplementowanej przez krytyków „Trylogii” Jana Klaty oraz „Ifigenii” Zadary. Wyreżyserowała „Zagładę domu Usherów” Philipa Glassa, „Pijaków” Franciszka Bohomolca, „Kaspara” Petera Handkego, „Klątwę” Stanisława Wyspiańskiego.

Pytana, czy taki spektakl jak „Anty-Edyp” nie odbierze jej prywatności, zaprzecza.

– Chodzi o sztukę, a nie pokazywanie aktorki w ciąży czy jej dziecka – mówi Wysocka. – Wierzę, że przyjdą aktorzy zainteresowani tą stroną przedsięwzięcia, a nie żądni sensacji. Bo tej nie ma.

Reklama
Reklama

Na kameralnej scenie przy ulicy Karasia zaplanowano tylko kilka pokazów „Anty-Edypa”. Przedstawienie powstało w koprodukcji Teatru Polskiego i Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

[ramka]„Anty-Edyp”, projekt Michała Zadary i Barbary Wysockiej, Teatr Polski, ul. Karasia 2, bilety: 40 zł, rezerwacje: tel. 22 826 79 92, piątek (19.11) – niedziela (22.11), godz. 22[/ramka]

Wysocka – aktorka i współreżyserka, która jest w zaawansowanej ciąży – przyznaje, że „Anty-Edyp” od początku powstawał jako reakcja na pojawienie się nowego człowieka i rozmowa o tym. Będzie szukać odpowiedzi na pytania, czy od urodzenia jesteśmy uwikłani w mechanizmy społeczne, czy nasz los jest przesądzony, a może mamy nieograniczoną wolność.

Za kanwę literacką przedstawienia posłużył dramat „Król Edyp” Sofoklesa uzupełniony pismami Zygmunta Freuda i fragmentami książki „Anty-Edyp” Deleuze’a i Guattariego. Kompilację tych tekstów Barbara Wysocka przekazywać będzie na scenie. Towarzyszyć jej ma dwóch lekarzy robiących USG. Dzięki temu widzowie usłyszą bicie serc matki i dziecka. Ich przenikające się rytmy to podstawa muzyki, jaką na żywo zagrają perkusista Leszek Lorent, klarnecista Michał Górczyński oraz basista Jacek „Budyń” Szymkiewicz.

Reklama
Teatr
W Teatrze TV wygrywa rodzinna historia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Teatr
Festiwal Arcydzieł w Rzeszowie: „Titanic" i „Dracula" w rolach głównych
Teatr
Brytyjskie media o Twarkowskim: jedno z najbardziej olśniewających przedstawień
Patronat Rzeczpospolitej
Światowa prapremiera spektaklu „Pół żartem”
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Teatr
„Rękopis znaleziony w Saragossie” z Sewerynem i Stenką w Teatrze Polskim
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama