Reklama

Kto może zmieniać budżet gminy

Zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy to wyłączna kompetencja wójta

Publikacja: 09.12.2009 06:45

Kto może zmieniać budżet gminy

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady gminy Markuszów w sprawie zmian budżetu gminy na 2009 r [b](sygn. I SA/Lu 512/09)[/b]. Uzasadniło, że przesunięcia środków budżetowych dokonano z inicjatywy samej rady gminy i jest to wada uchwały powodująca jej nieważność.

Z art. 60 ust. 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5329254C77A0840DA4FE94DF23ABD200?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link]oraz z art. 179 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=85B86038C341AF99EF4C19C9F55C74E3?id=282315]ustawy o finansach publicznych[/link] wynika wyłączna kompetencja wójta gminy do zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy.

[wyimek]Przesunięcie środków budżetowych z inicjatywy rady gminy jest nieważne[/wyimek]

W trakcie wykonywania budżetu rada gminy nie może wprowadzać do niego zmian z własnej inicjatywy, bo może to utrudnić albo uniemożliwić prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej przez organ wykonujący budżet, czyli wójta gminy.

Rada gminy zaskarżyła uchwałę kolegium RIO do sądu administracyjnego. Argumentowała, że z własnej inicjatywy zmniejszyła wydatki na wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzenia w urzędzie gminy i zwiększyła o tę kwotę rezerwę celową, przeznaczoną na wkład własny do wszystkich inwestycji ze środków zewnętrznych i funduszy unijnych. Przesunięcie w planie wydatków spowodowane było powstaniem oszczędności w wydatkach administracyjnych.

Reklama
Reklama

Wbrew stanowisku kolegium RIO to właśnie niepodjęcie uchwały zmieniającej budżet „uniemożliwiłoby prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej przez organ wykonujący budżet”.

Pełnomocnik rady gminy podnosił, że rada działała w sytuacji, w której wójt nie wykonywał swego ustawowego obowiązku właściwego zarządzania budżetem, a więc zmuszona była podjąć stosowną uchwałę, działając w stanie wyższej konieczności. W niczym nie naruszyła kompetencji wójta do wykonywania budżetu.

W odpowiedzi na skargę kolegium RIO podtrzymało swoje stanowisko, że rada gminy nie miała ani prawnych, ani dyktowanych „stanem wyższej konieczności” podstaw dokonania zmian budżetu gminy.

Pogląd ten w całości podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, oddalając skargę. Uzasadnił, że [b]ustawowe przyznanie wójtowi gminy wyłącznego prawa zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy oznacza, że rada nie jest uprawniona do uchwalania zmiany w budżecie gminy z własnej inicjatywy[/b].

Przepis art. 18 ust. 2 pkt 4 u.s.g. (na który powoływała się rada) należy wykładać w powiązaniu z art. 60 ust. 2 pkt 4 u.s.g. A to wprost prowadzi do stanowiska, że działanie wójta gminy jest warunkiem koniecznym uchwalenia zmian w budżecie przez organ stanowiący gminy.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama