Kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady gminy Markuszów w sprawie zmian budżetu gminy na 2009 r [b](sygn. I SA/Lu 512/09)[/b]. Uzasadniło, że przesunięcia środków budżetowych dokonano z inicjatywy samej rady gminy i jest to wada uchwały powodująca jej nieważność.
Z art. 60 ust. 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5329254C77A0840DA4FE94DF23ABD200?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link]oraz z art. 179 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=85B86038C341AF99EF4C19C9F55C74E3?id=282315]ustawy o finansach publicznych[/link] wynika wyłączna kompetencja wójta gminy do zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy.
[wyimek]Przesunięcie środków budżetowych z inicjatywy rady gminy jest nieważne[/wyimek]
W trakcie wykonywania budżetu rada gminy nie może wprowadzać do niego zmian z własnej inicjatywy, bo może to utrudnić albo uniemożliwić prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej przez organ wykonujący budżet, czyli wójta gminy.
Rada gminy zaskarżyła uchwałę kolegium RIO do sądu administracyjnego. Argumentowała, że z własnej inicjatywy zmniejszyła wydatki na wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzenia w urzędzie gminy i zwiększyła o tę kwotę rezerwę celową, przeznaczoną na wkład własny do wszystkich inwestycji ze środków zewnętrznych i funduszy unijnych. Przesunięcie w planie wydatków spowodowane było powstaniem oszczędności w wydatkach administracyjnych.