samorządy lokalne, rozwój lokalny, lotniska,porty lotnicze

Samorządy zarezerwowały ponad 300 mln euro na budowę i rozbudowę lotnisk. Kolejne 400 mln euro przekazał rząd

Publikacja: 17.05.2011 04:34

Projekt lotniska w Obicach

Projekt lotniska w Obicach

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

O budowę nowych portów, które są finansowane z programów regionalnych, walczą między sobą poszczególne gminy. Lotnisko pod Białymstokiem ma powstać w Sanikach, pod uwagę brana była również lokalizacja w Krywlanach. Gorąca dyskusja dotycząca lokalizacji portu toczyła się również na Lubelszczyźnie. Lotnisko powstaje ostatecznie w Świdniku. Przez długi czas rozważano budowę portu w Niedźwiadzie.

Właścicielami spółek zarządzającymi polskimi lotniskami (z wyjątkiem warszawskiego portu im. F. Chopina) są lokalne samorządy: urzędy marszałkowskie, gminy i powiaty. One też biorą na siebie ciężar organizacji finansowania niezbędnego do budowy i rozbudowy portu.

– Porty lotnicze są generatorami rozwoju regionu – mówi prof. Elżbieta Marciszewska ze Szkoły Głównej Handlowej. – Szacuje się, że każdy milion osób obsłużonych rocznie przez lotnisko to tysiąc nowych miejsc pracy bezpośrednio przy obsłudze portu i kolejne 3,5 tys. zatrudnionych pośrednio. Dobra dostępność komunikacyjna sprawia też, że region jest bardziej atrakcyjny dla inwestorów – dodaje profesor Marciszewska.

Jej zdaniem decyzje o budowie nowego portu władze samorządowe muszą jednak podejmować rozważnie, na podstawie gruntownych analiz popytu na usługi lotnicze. Budowa portu to koszt kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych. W początkach działalności samorządy muszą się też liczyć z koniecznością utrzymywania portu. Przyjmuje się, że średniej wielkości lotnisko zaczyna zarabiać na siebie, gdy obsługuje ok. 0,5 mln pasażerów rocznie.

Ambitne plany niektórych regionów zrewidowała Bruksela. Nie zgodziła się np. na współfinansowanie z dotacji unijnych budowy portu w Obicach pod Kielcami.

Porty lotnicze dość wolno wykorzystują jednak dostępne fundusze UE. Jak mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisane umowy na współfinansowanie inwestycji lotniczych są warte prawie 133 mln zł. Obie umowy podpisało lotnisko w Gdańsku. Do oceny trafiły jeszcze m.in. dwa wnioski władz lotniska w Rzeszowie. Jeszcze w maju dokumenty do oceny chcą zaś wysłać władze poznańskiej Ławicy.

O budowę nowych portów, które są finansowane z programów regionalnych, walczą między sobą poszczególne gminy. Lotnisko pod Białymstokiem ma powstać w Sanikach, pod uwagę brana była również lokalizacja w Krywlanach. Gorąca dyskusja dotycząca lokalizacji portu toczyła się również na Lubelszczyźnie. Lotnisko powstaje ostatecznie w Świdniku. Przez długi czas rozważano budowę portu w Niedźwiadzie.

Właścicielami spółek zarządzającymi polskimi lotniskami (z wyjątkiem warszawskiego portu im. F. Chopina) są lokalne samorządy: urzędy marszałkowskie, gminy i powiaty. One też biorą na siebie ciężar organizacji finansowania niezbędnego do budowy i rozbudowy portu.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr