W kontekście nasilonych prac parlamentarnych nad reformą prawa samorządowego strona samorządowa wystąpiła z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej powołania komisji kodyfikacyjnej. Miałaby ona zapobiec nieprzemyślanym zmianom obowiązującego prawa oraz przygotować kompleksowy pakiet ustaw, które umożliwią samorządom skuteczniejsze realizowanie ich zadań.
Samorząd w pracach parlamentarnych
Ostatnie miesiące pokazują wzmożoną aktywność parlamentu, który w krótkim, wręcz ekspresowym tempie, przed upływem kadencji, proceduje nad wieloma inicjatywami zmierzającymi do zmian ustrojowych samorządu terytorialnego, kierując się wzniosłym hasłem XXV-lecia jego odrodzenia. Koncepcji reformatorskich jest wiele – poczynając od punktowych, zorientowanych na konkretny problem (np. prace nad projektem senackim dotyczącym nadawania statusu miasta na prawach powiatu miastom liczącym powyżej 70 tys. mieszkańców), po rozbudowane nowelizacje systemowe (np. przyjęcie tzw. ustawy samorządowej opracowanej w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji). Nadzwyczajne tempo prac legislacyjnych uniemożliwia w wielu przypadkach ich merytoryczne skonsultowanie ze środowiskiem samorządowym i rzetelną ocenę proponowanych przepisów. Ponadto ulegają one, jak w kalejdoskopie, nieustannym i niespodziewanym zmianom pod wpływem bardziej lub mniej przemyślanych interwencji parlamentarzystów. Gwoli przykładu wskazać można chociażby na prezydencki projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego oraz o zmianie niektórych ustaw (druk sejmowy 1699). Mimo przedłożenia go już w sierpniu 2013 r. znalazł się w orbicie wzmożonego zainteresowania parlamentarzystów dopiero w tym roku, a jego treść uległa diametralnym zmianom w stosunku do projektu pierwotnie przedłożonego przez prezydenta RP. Najbardziej kontrowersyjny i zaskakujący okazał się jednakże nagły zwrot w podejściu do rozwiązania problemów wielkich aglomeracji, gdy światło dzienne ujrzał zmieniony przez sejmowe komisje projekt ustawy o związkach metropolitalnych („zastępujący" złożony w 2013 r. poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym), który przewiduje wiele wysoce wątpliwych systemowo rozwiązań prawnych – począwszy od trybu tworzenia związku metropolitalnego (w drodze rozporządzenia RM) po wybór członków organów związku (wybory bezpośrednie).
Potrzeba powołania komisji kodyfikacyjnej
Konsekwencją obecnej sytuacji jest, obok wspomnianego już niskiego poziomu dyskursu nad wprowadzanymi zmianami, brak korelacji poszczególnych projektów, które niekiedy prowadzą do oczywistych niespójności. Na brak spójności projektów pomiędzy sobą nakłada się dodatkowo ich niski stopień powiązania z obowiązującymi rozwiązaniami prawnymi, zwłaszcza w sytuacji wpadkowego „ulepszania" przedkładanych projektów, a także brak kompleksowości proponowanych rozwiązań. Rodzi to poważne ryzyko, że dokonywana naprędce reforma prawa samorządowego będzie w niedalekiej przyszłości wymagała gruntownej reformy. W tym stanie rzeczy zamysł powołania komisji kodyfikacyjnej, która miałaby stanowić ośrodek ekspercki reformy prawa samorządu terytorialnego, nabrała szczególnego znaczenia, przechodząc ze sfery wzniosłej idei na grunt rzeczywistej i nader aktualnej potrzeby. Chociaż jednak od ponad dwóch lat środowiska samorządowe i akademickie postulują o powołanie specjalnej komisji kodyfikacyjnej prawa samorządu terytorialnego, dotychczas gremium takie nie zostało utworzone. Przypomnieć należy, że z formalną inicjatywą powołania komisji kodyfikacyjnej wystąpili już w listopadzie 2013 r. uczestnicy XI Kongresu Miast Polskich, zorganizowanego w Krakowie przez Związek Miast Polskich, którzy wystosowali do Rady Ministrów wniosek „w sprawie powołania komisji kodyfikacyjnej ds. prawa samorządowego".
W kolejnym roku poszczególne regionalne organizacje samorządowe uchwalały oficjalne stanowiska popierające inicjatywę utworzenia komisji (zob. np. stanowisko 10/2014 Zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego z 22 października 2014 roku w sprawie powołania komisji kodyfikacyjnej prawa samorządowego). Konieczność powołania komisji kodyfikacyjnej znalazła także swój dobitny wyraz w przesłaniu Kongresu XXV-lecia Samorządu Terytorialnego, który odbył się w Poznaniu w dniach 5–6 marca 2015 roku. Z uwagi na to, że Rada Ministrów nie podjęła się oczekiwanych prac nad powołaniem komisji, środowiska samorządowe postanowiły „wziąć sprawy we własne ręce", opracowując wspólnie projekt ustawy w sprawie powołania komisji. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w przedmiotowej sprawie został złożony na wspólnym posiedzeniu rządu oraz sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które odbyło się 27 maja br.
W projekcie ustawy
Komisja kodyfikacyjna prawa samorządu terytorialnego w założeniu ma być ośrodkiem, w którym eksperci w sposób planowy i skoordynowany będą prowadzić prace analityczno- koncepcyjne dotyczące prawa samorządowego. Ich wyniki pozwolić mają na przygotowanie całościowego projektu zmian w tej dziedzinie prawa. Komisja miałaby działać cztery lata, przy czym informację zawierającą diagnozę obowiązującego systemu prawa regulującego ustrój i funkcjonowanie samorządu terytorialnego miałaby obowiązek przedłożyć Sejmowi już po upływie pierwszego roku od swego powołania. W skład komisji mieliby wchodzić jedynie wybitni przedstawiciele nauki oraz wybitni przedstawiciele praktyki z zakresu prawa samorządowego powoływani i odwoływani przez Radę Ministrów spośród kandydatów zgłoszonych przez środowiska samorządowe oraz przez podmioty reprezentujące najważniejsze instytucje państwowe (np. przez prezesa TK).