Obraz był pokazywany publicznie na głośnej wystawie „Picasso 1932”, prezentowanej w latach 2017-2018 w Musée Picasso w Paryżu i Tate Modern w Londynie .
Portret „Femme assise pres d'une fenetre” (Marie-Thérese) Picasso namalował właśnie w przełomowym dla niego 1932 roku, zwanym „rokiem cudów”. 50-letni wówczas artysta był u szczytu sławy i mogło się wydawać, że osiągnął już wszystko. Z pewnością sam musiał zadawać sobie pytanie, co dalej. I nagle w jego sztuce nastąpiła wielka odnowa stylu. W 1931/32 roku stworzył całą serię nowych rzeźb i obrazów, które zainspirowała fascynacja i miłość do młodszej o 30 lat modelki Marie-Thérese Walter.
Swą muzę i kochankę Pablo Picasso poznał w 1927 przed Galeries Lafayette w Paryżu. - Masz interesującą twarz - zwrócił się do niej. - Chciałbym zrobić twój portret. Czuję, że razem zrobimy wspaniałe rzeczy. Picasso był w tym czasie żonaty z tancerką baletową Olgą Khoklovą i początkowo romans utrzymywał w tajemnicy. I w malowanych obrazach, do których modelką była Marie-Thérese, jej twarz i postać pozostawały najpierw ukryte w abstrakcyjnych falistych liniach. Ale z czasem nawet w kubizujących nasyconych erotyką dziełach stały się rozpoznawalne.
Marie-Thérese miała nie tylko grecki profil, ale i posągowe kształty, co Picassowi dało impuls do nadania malarstwu cech rzeźbiarskich , choć jednocześnie wizerunki jego muzy nasycone są życiem i zmysłową energią.