Reklama

Stopnie i oceny nie sprzyjają nauce w szkole - uważa RPD

7 stycznia 2015 r. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP Piotra Baucia, w sprawie bieżącego oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej.

Publikacja: 08.01.2015 14:40

Stopnie i oceny nie sprzyjają nauce w szkole - uważa RPD

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Rzecznik wyraził swoje poparcie dla stanowiska, prezentowanego w tej kwestii przez koalicję osób i instytucji w sprawie nowelizacji ustawy o systemie oświaty „Dziecko bez stopni".

- Zgodnie z §3 ust. 3 pkt. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.)ocenianie bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest dokonywane według skali i w formach przyjętych w danej szkole – wyjaśnia rzecznik.

- Praktyka szkolna pokazuje, że oceny bieżące są najczęściej wyrażane za pomocą stopni lub ich symbolicznych odpowiedników (szczególnie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej). Tylko niektórzy nauczyciele wprowadzają do codziennego oceniania dziecka informacje ułatwiające mu naukę - dodaje.

W ocenie Rzecznika Praw Dziecka powszechnie stosowany w polskiej szkole cyfrowy system oceniania nie sprzyja uczeniu się, ponieważ nie zawiera informacji, z czym konkretnie dziecko dobrze sobie radzi, a z czym nie. Nie wskazuje też, jakie należy wprowadzić zmiany, by uczeń mógł uzyskiwać coraz lepsze efekty. Takie wskazówki są szczególnie istotne na wczesnym etapie edukacji, gdy dziecko poznaje różne metody uczenia się.

- Stopnie szkolne (...) jedynie służą porównywaniu uczniów ze sobą. W przypadku dzieci mających trudności w uczeniu się może to hamować ich motywację i wręcz być źródłem ich bezradności. Pojawiają się też sugestie, że cyfrowy system oceniania może osłabiać głębsze myślenie i kreatywność dziecka oraz budzić u niego poczucie zagrożenia – pisze rzecznik.

Reklama
Reklama

- W mojej ocenie, uzasadnione jest zatem, aby ocenianie bieżące w szkole miało formę oceniania pomagającego uczniowi pokonywanie trudności i budzącego kreatywność ( z wykorzystaniem tzw. koncepcji oceniania kształtującego), a nie oceniania sumującego. Wykształci to u dziecka większe poczucie własnej wartości, zaangażowanie w proces uczenia się, samodzielności, jak również nauczy je odpowiedzialności - uzupełnia.

Rzecznik Praw Dziecka uznał za wskazaną nowelizację przepisów w tym zakresie.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama