Na atmosferę w pracy zwraca uwagę niemal co trzeci z Polaków, a wśród tych w wieku 18–24 lata jest ona istotna dla co drugiej osoby – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Benefit Systems (badano nasze podejście do rozwoju zawodowego i osobistego).
– Widać, że dla młodszych pokoleń, zwłaszcza reprezentantów pokolenia Y i Z – zwanego również C, przyjazny klimat w firmie ma ogromne znaczenie. Dobra atmosfera znacząco wpływa również na ich zaangażowanie – istotne z punktu widzenia pracodawców. Życzliwe relacje między pracownikami, którzy wzajemnie się lubią, szanują i wspierają, oraz przyjazne nastawienie osób zarządzających sprawia, że praca staje się czymś więcej niż tylko codziennym obowiązkiem. Pracownicy chętniej angażują się w obowiązki, są bardziej zmotywowani – mówi Izabela Pipka, dyrektor HR w Benefit Systems, komentując wyniki badania, które objęło tysiąc Polaków.
Tę opinię potwierdzają również przedstawiciele agencji zatrudnienia. Artur Wawrzyniak, kierownik regionalny w ManpowerGroup, podkreśla, że wraz z rosnącą konkurencją o kandydatów do pracy rośnie też znaczenie inwestycji w HR, w pakiety benefitów i markę pracodawcy. – Pracownicy zwracają teraz uwagę nie tylko na wynagrodzenie, ale i na to, czy firma jest przyjaznym miejscem pracy – mówiWawrzyniak.
Jak dowodzą inne badania, dobra atmosfera jest też bardzo istotna dla specjalistów i menedżerów. W tegorocznej ankiecie firmy Universum 48 proc. polskich profesjonalistów wskazuje przyjazną atmosferę jako jeden z kluczowych atrybutów decydujących o atrakcyjności pracodawcy. Wśród całej grupy różnych (m.in. finansowych) 40 czynników znalazła się ona na piątym miejscu.
Jeszcze częściej zwracają na nią uwagę menedżerowie. W badaniu „Motywacje menedżerów", które na przełomie tego roku przeprowadził instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIGRAM, Legg Mason oraz Wolters Kluwer, aż 79 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej w Polsce wskazuje atmosferę panującą w pracy czy w zespole jako istotny czynnik przy wyborze pracy (poza kwestiami finansowymi i benefitami). Jak się okazało, dobra atmosfera jest dla menedżerów najważniejszym motywatorem pozapłacowym, obok kultury organizacyjnej firmy, na którą zwraca uwagę 62 proc. badanych.