Reklama

Dekryminalizacja aborcji, podwyżki dla budżetówki, zmiana systemu podatkowego. Co wkurzy nową koalicję

Ciągła zmiana na trzecim miejscu pokazuje nam, że część ludzi testuje co kadencję nowe rozwiązania. Nie są zwolennikami modelu dwupartyjnego PO–PiS, głosują zatem na tego trzeciego - mówi Bartosz Rydliński, politolog z UKSW, współzałożyciel Centrum im. Ignacego Daszyńskiego.

Publikacja: 27.10.2023 17:00

nmateriały prasowe

nmateriały prasowe

Foto: Marcin Zeglinski +48 790 415 015

Plus Minus: Co nam mówią wyniki tegorocznych wyborów parlamentarnych o polskim społeczeństwie? Czy Polska się zmieniła przez ostatnie osiem lat rządów PiS?

Mam przewrotną tezę, że Polska się bardzo mało zmieniła. I to nie tylko przez osiem lat rządów PiS, ale w ogóle. Większość Polek i Polaków od lat głosuje za środkiem, za umiarem, za zgodą. Przed wyborami organizacja More in Common przeprowadziła badania na temat grup wyborców w Polsce. Autorzy wyodrębnili siedem grup – postępowi zapaleńcy, pasywni liberałowie, zawiedzeni samotnicy, spełnieni lokaliści, dumni patrioci, oddani tradycjonaliści i niezaangażowani normalsi. I właśnie ta ostatnia grupa jest największa, bo 30-procentowa. Ci ludzie mało interesują się polityką, ważne jest dla nich, żeby był spokój i zgoda, żeby starczało im do pierwszego. Nie zwracają uwagi na kampanię, tylko podejmują decyzję zgodnie z zasadą „co mi się będzie bardziej opłacało”. I to właśnie oni doszli np. do wniosku, że spór z Unią Europejską trochę zaczyna im doskwierać.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Jan Maciejewski: Kultura eksterminacji i jej kustosze
Plus Minus
Jan Maciejewski: Zaczarowana amnestia
Plus Minus
Agnieszka Markiewicz: Dobitny dowód na niebezpieczeństwo antysemityzmu
Plus Minus
Świat nie pęka w szwach. Nadchodzi era depopulacji
Plus Minus
Pierwszy test jedności narodu
Reklama
Reklama