Reklama
Rozwiń
Reklama

Deweloperom coraz trudniej budować

Liczba lokali w projektach rozpoczynanych we wrześniu skurczyła się względem bardzo gorących wcześniejszych miesięcy. Rynkowa nierównowaga rośnie.

Aktualizacja: 21.10.2021 21:39 Publikacja: 21.10.2021 21:00

Deweloperom coraz trudniej budować

Foto: Shutterstock

Według wstępnych danych GUS deweloperzy w Polsce we wrześniu ruszyli z budową 11,3 tys. mieszkań. To o prawie 34 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednak baza była bardzo wysoka – wrzesień 2020 r. przyniósł eksplozję inwestycyjnej aktywności firm, pierwszy raz zobaczyliśmy start inwestycji obejmujących 17 tys. lokali.

Wraz z nowym sezonem budowlanym od wiosny 2021 r. ta wysoka aktywność deweloperów stała się nową rzeczywistością: wynik zanotowany we wrześniu jest słabszy o blisko 20 proc. miesiąc do miesiąca i o 28 proc. wobec średniej z okresu marzec–sierpień. Dopiero za kilka dni GUS poda dane szczegółowe, które pozwolą odpowiedzieć na pytanie, skąd taki spadek. Mieszkaniowy boom napędzany był w ostatnim czasie przez bardzo wysoką aktywność deweloperów w Polsce powiatowej – w aglomeracjach nie jest tak gorąco, a Warszawa i Wrocław borykają się wręcz z mocnymi spadkami.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Nieruchomości
Gdzie w Polsce jest najwięcej niedrogich mieszkań
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Hillwood Polska kupuje magazyny za 100 mln euro
Nieruchomości
Popyt na nowe mieszkania nie słabnie. Są zmiany w cennikach
Nieruchomości
Nowe mieszkania. Koniec dwucyfrowych wzrostów cen
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Podaż biur w Warszawie zmalała. Luka się pogłębia
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama