Muzyka z gier nawraca młodych na klasykę

Muzyka z gier jest tak samo dobra, żeby wprowadzić młodych w świat muzyki klasycznej jak symfoniczny koncert – wynika z ankiety przeprowadzonej przez brytyjską Królewską Orkiestrę Filharmoniczną.

Aktualizacja: 06.10.2018 15:05 Publikacja: 06.10.2018 11:33

The Symphony of Heroes – koncert muzyki z serii Heroes of Might & Magic, który odbył się w 2017 r. będzie częścią Game Music Festiwal, pierwszego na świecie festiwalu dedykowanego muzyce z gier wideo. 26 i 27 października w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu będzie można ponadto usłyszeć kompozycje z gier Blizzarda (Diablo, World of Warcraft, Starcraft), Ori and the Blind Forest oraz Grim Fandango.

Foto: materialy prasowe

Wyciągnięcie młodej osoby na koncert muzyki klasycznej może być trudne. Na szczęście są inne sposoby, żeby przekonać dzieci do muzyki symfonicznej. Muzyka z gier może być równie skuteczna, żeby osiągnąć zamierzony cel.

James Williams, dyrektor zarządzający w Królewskiej Orkiestrze Filharmonicznej (RPO) uważa, że gry komputerowe to istotny element wprowadzający młodych ludzi w świat muzyki klasycznej.

- Dobrze wiedzieć, że są platformy i możliwości dla młodych ludzi, które angażują ich w muzykę symfoniczną. Tutaj chodzi o rozbudzenie ciekawości. Gdy coś już zaiskrzy przeradza się w ognień pragnienia zgłębiania tematu dalej. Jeśli gry są takim katalizatorem to bardzo dobrze – mówi Williams dla The Daily Telegraph.

 

RPO zleciła ankietę, w której dzieci w wieku od 6 do 16 lat pytano gdzie mają kontakt z muzyką klasyczną. 15 proc. odpowiedziało, że słuchają takiej muzyki, gdy jest częścią gry, w którą grają. Tylko 11 proc. odpowiedziało, że ma z nią kontakt na koncertach.

Wg. ankiety najpopularniejsze kanały, w których dzieci doświadczają muzyki klasycznej to ścieżki dźwiękowe z filmów i telewizja.

Williams podkreśla, że muzyka z gier jest obecnie uznawana za formę sztuki, w którą zaangażowani są prestiżowi kompozytorzy.

- To bardzo duży przemysł. Wszyscy główni producenci gier zlecają pisanie muzyki do swoich gier, często mają swoich własnych kompozytorów. Setki lat temu kościół i dwory królewskie były głównymi sponsorami muzyki. Teraz muzykę się tworzy w różnych przedsiębiorstwach i gatunkach – tłumaczy Williams.

Obecnie orkiestry dostosowują swoje programy do zmieniających się gustów młodszego pokolenia. - Koncerty muzyki z gier przyciągają zafascynowaną publiczność, z której wielu nigdy wcześniej nie słyszało muzyki symfonicznej na żywo. To daje całe nowe spektrum możliwości orkiestrom – mówi Williams.

Williams zaznacza, że mówiąc tradycjonalistom i purystom o zaletach muzyki z gier musi to robić delikatnie. Przyznaje, że ludzie, którzy wcześniej nie słyszeli muzyki z gier i byli do niej uprzedzeni zmieniają zdanie, bo są zaskoczeni jej jakością.

Zbliża się niespotykana okazja, żeby przekonać się o tym na własne uszy. Niebawem odbędzie się we Wrocławiu pierwszy na świecie festiwal muzyki z gier wideo. Przez 2 dni będzie można posłuchać 4 koncertów w ramach Game Music Festival.

Na scenie wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki będzie można usłyszeć utwory z Heroes of Might and Magic, Grim Fandango, Ori and the Blind Forest oraz hitów Blizzarda (Diablo, World of Warcraft i Starcraft). Oprócz koncertów odbędą się warsztaty, spotkania z kompozytorami i branżowe dyskusje.

Game Music Festival będzie unikatową na skalę świata imprezą, świętem muzyki z gier. 26 i 27 października na scenie Narodowego Forum Muzyki wystąpi łącznie kilkuset muzyków.

 

Festiwal otworzy koncert The Symphony of Heroes, który wykona 80-osobowa orkiestra NFM. Dzieło składa się z trzech suit – każda prezentuje porywającą muzykę Paula Romero z jednej z części serii Heroes of Might and Magic (II, III i IV). Będzie to powtórka koncertu, który odbył się rok temu i został ciepło przyjęty. W galerii można obejrzeć zdjęcia właśnie z ubiegłorocznego koncertu.

Wieczorem będzie można usłyszeć koncert The Jazz of Grim Fandango. To hołd dla gry przygodowej, która świętuje w tym roku swoje 20-lecie. Big Bandu Bartosza Pernala wykona jazzowe aranżacje kultowych już utworów Petera McConnella. Na gali będzie obecny sam kompozytor.

Drugi dzień imprezy rozpocznie The Symphony of the Forest. Będzie to światowa premiera ścieżki dźwiękowej z Ori and the Blind Forest wykonanej na żywo w tak bogatej formie.

Festiwal zamknie The Symphony of the Storm. Monumentalne dzieło składające się z trzech suit: pierwsza - poświęcona w całości serii Diablo, druga - prezentująca melodie z cyklu World of Warcraft, oraz trzecia – zawierająca utwory znane z obu części StarCrafta. Symfonię wykona pełna orkiestra oraz chór Narodowego Forum Muzyki, łącznie ponad 120 muzyków na scenie.

- Stawiamy na najwyższą jakość artystyczną, dlatego zdecydowaliśmy się na Narodowe Forum Muzyki, które ma jedną z najlepszych pod względem akustyki sal na świecie. Dzięki temu muzyka może być tam odbierana w sposób niezakłócony sztucznym nagłośnieniem – tłumaczą organizatorzy.

Więcej szczegółów można znaleźć na gmfest.com

 "Rzeczpospolita" jest patronem medialnym wydarzenia.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali