Resort rozwoju chce wyjaśnień od chińskich gigantów Temu oraz Shein

W reakcji na sygnały o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez chińskie platformy e-commerce Temu oraz Shein, Ministerstwo Rozwoju i Technologii zwróciło się do nich o wyjaśnienia.

Publikacja: 28.05.2024 18:11

Platforma Shein

Platforma Shein

Foto: Adobe Stock

mat

Ministerstwo Rozwoju i Technologii zwraca uwagę, że platformy Temu oraz Shein cieszą się dużą popularnością na całym świecie, w tym w Polsce. Jak wynika z danych Gemius Mediapanel, w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników. Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace’ów, z których korzystają polscy konsumenci.

Jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów.

Temu oraz Shein nie przestrzegają Dyrektywy Omnibus

W obu przypadkach chodzi na przykład o nieprzestrzeganie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Wśród nieprawidłowości dotyczących platformy Temu wskazano na stosowanie „liczników” oraz komunikatów mogących powodować presję u konsumentów – „liczniki” odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”. Z kolei w przypadku Shein zarzucono wprowadzające w błąd oceny produktów – brak informacji, czy opinie o produktach widocznie w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone.

Rząd chce zlikwidować lukę w przepisach

Jak pisał na łamach rp.pl, Piotr Mazurkiewicz, o nieuczciwej konkurencji chińskich sprzedawców mówi się głośno od lat, ale problem jedynie narasta. Serwisy, takie jak Temu, AliExpress czy odzieżowy Shein, korzystają z dopłat rządu, dzięki czemu koszty dostaw są minimalne. Ponieważ nie stosują się także do wielu innych unijnych regulacji, jak dyrektywa Omnibus, ich oferta jest znacznie tańsza, choć często kiepskiej jakości.

Polski rząd chce zlikwidować lukę, dzięki której takie serwisy, jak Temu czy Shein, zalewają Europę rzeką tanich, słabej jakości produktów. Minister finansów Andrzej Domański zapowiedział już prace nad prawem, które ma to zmienić. – Rząd walczy z nieuczciwą konkurencją. W tym celu przyjęliśmy rozwiązania dotyczące raportowania przez platformy w internecie – mówił szef resortu finansów.

Szczegółów planowanych rozwiązań póki co brak. Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało na pytania, czy rozwiązania mogą pójść w kierunku francuskich, gdzie tanie produkty z Chin mają być obłożone podatkiem, nawet 10 euro od sztuki.

Czytaj więcej

Skargi na platformę Temu. UOKiK przyznaje, że mogą być słuszne
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów