Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 1,3 mln zł kary na SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni, za reklamę wprowadzającą klientów w błąd. Prezes UOKiK zakwestionowała kampanię „Zapisz się za darmo", która zachęcała do uzyskania członkostwa w kasie oraz otwarcia rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego.
Ofertę promowano od 1 czerwca do 31 sierpnia 2012 r. m.in. hasłami: „Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale; 0 zł za przelewy w oddziale." Zdaniem UOKiK, na podstawie tych haseł konsumenci mogli odnieść wrażenie, że będą mogli za darmo dokonywać przelewów, gdy założą konto. Jak się okazało, w rzeczywistości nowy członek mógł wykonywać darmowe przelewy tylko do końca sierpnia, czyli w czasie obowiązywania promocji. W opinii Urzędu, gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o okresie obowiązywania oferty mogliby nie skorzystać z usług SKOK im. F. Stefczyka.
Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Urząd przypomina, że zgodnie z prawem, przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk mogą oni zdecydować się na zakup towaru lub usługi, czego w normalnej sytuacji by nie zrobili. Przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej jest emitowanie reklam zawierających nieprawdziwe informacje.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą dochodzić roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje im możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd. Bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów.