Bestsellery 2012 roku: wybraliśmy tańszy sprzęt

W Polsce o zakupie smartfona i tabletu decyduje wciąż stosunek jakości do ceny.

Publikacja: 28.12.2012 00:47

Bestsellery 2012 roku: wybraliśmy tańszy sprzęt

Foto: Bloomberg

Na zachodzie Europy i w USA rekordy sprzedaży biją urządzenia z najwyższej półki:  iPhone, iPad, Samsung Galaxy S III czy smartfono-tablet Galaxy Note 2. Polacy w wyborze sprzętu elektronicznego kierują się nie tyle najlepszą konfiguracją techniczną i modną marką, ile dobrą ceną oferowaną przez sprawdzonego producenta.

Za biedni na iPhone'a

– Żaden smartfon z najwyższej półki nie sprzedawał się do tej pory w Play tak dobrze jak iPhone 5. Do Polski dotarła już iPhone'omania, jednak hamuje ją poziom zamożności naszego społeczeństwa – twierdzi Marcin Gruszka, rzecznik Play. – Polacy są bardzo zainteresowani zakupem tych telefonów, ale nie mogą sobie pozwolić na to od ręki, jak to czynią np. mieszkańcy Londynu czy Tokio.

Co zatem w Polsce sprzedaje się najlepiej? Wśród smartfonów uzależnione jest to od ceny zaproponowanej przez operatorów komórkowych. Urządzenia za 1 zł (sprzedawane z umową i abonamentem) miały w Polsce większe wzięcie od sprzętu za kilkaset złotych. I tak, w ofercie T-Mobile bestsellerem okazał się Samsung S5360 Galaxy Y, przystępny cenowo smartfon z flagowej serii Galaxy z systemem Android. W sieciach T-Mobile i Play można go kupić za złotówkę. Na podobnych warunkach sprzedawana jest Nokia 500, niedrogi smartfon wyposażony w system Symbian – solidny, choć tracący popularność na rzecz Androida. W rankingu T-Mobile telefon ten znalazł się na drugim miejscu.

Samsung górą

Tegorocznym bestsellerem w sieci Orange okazała się inna Nokia – model E52, też działająca z wykorzystaniem systemu Symbian. Brak mu dotykowego wyświetlacza, dlatego w niektórych zestawieniach nie jest zaliczany do smartfonów. Popularność tego modelu w Polsce tłumaczy jego atrakcyjna cena i fakt, że wielu Polaków wciąż używa telefonu tylko do dzwonienia i esemesów. Inne dane można uzyskać od producentów, którzy wolą promować wyższe modele swoich urządzeń. Przedstawiciele Samsunga przyznają jednak, że najlepiej sprzedającym się modelem pod koniec 2012 roku był S5610 – tani, niebędący smartfonem aparat.

– W kategorii smartfonów w 2012 roku największym hitem był nasz flagowy model Galaxy S III, którego sprzedaliśmy do tej pory ponad 200 tys. sztuk – twierdzi Tomasz Marzecki, menedżer produktu w Samsung Electronics Polska.

Popularność tego modelu potwierdzają przedstawiciele internetowego sklepu z elektroniką Agito.pl.

– Samsung szybko zareagował na debiut najnowszego iPhone'a, znacząco obniżając ceny modelu S III – mówi Patryk Wojtas, kierownik działu rozwiązań mobilnych w Agitopl. Telefon Galaxy S III można obecnie kupić w T-Mobile za 299 zł z abonamentem 99 zł. – Sukces tego modelu przyczynił się do wzrostu popularności tańszych smartfonów Samsunga: Galaxy S Advance GT-I9070 i starszego Galaxy S II – dodaje Wojtas.

Zdaniem Roberta Siewierskiego, dyrektora generalnego Nokia Poland, najlepiej sprzedającym się produktem tej firmy w Polsce była Nokia Asha 311, smartfon „light" przeznaczony dla młodych ludzi. Asha to seria tańszych smartfonów Nokii, plasowanych niżej niż topowe Lumie.

– Do bestsellerów zaliczyć można też Nokię Lumię 610 – najtańszy smartfon z Windows Phone z naszego portfolio – twierdzi Robert Siewierski.

Zdaniem Agaty Cichowicz, dyrektora marketingu w polskim oddziale HTC, tegorocznym bestsellerem okazał się smartfon HTC Desire X, popularny model z systemem Android. – To typowy przykład dobrej relacji jakości do ceny – twierdzi Agata Cichowicz.

Atak tanich tabletów

Zdaniem przedstawicieli Orange i T-Mobile wśród tabletów zdecydowanie najwięcej chętnych znalazły w 2012 roku urządzenia Samsunga: 10-calowy Galaxy Tab i jego następca.  To główni i znacząco tańsi konkurenci iPada. Ten ostatni znalazł się na drugim miejscu w zestawieniu T-Mobile i Agito.pl, ale z powodu ceny nie bije w Polsce rekordów sprzedaży. Hitem okazał się natomiast flagowy tablet Google'a, Nexus 7, wyprodukowany przez firmę Asus. – Nexus 7 to urządzenie, które oferuje świetne możliwości za mniej niż 1000 zł. Polakom przypadł też do gustu jego 7-calowy wyświetlacz – mówi Szymon Winciorek, menedżer rozwoju biznesu w Asus Polska. – Od premiery tabletu w październiku do końca roku spodziewamy się sprzedać 40 tys. tych urządzeń. Na rynku tabletów do głosu doszli mniej znani polscy i chińscy producenci. To za ich sprawą niemal połowa tabletów sprzedawanych w Polsce ma cenę poniżej 600 zł. – Co prawda jakość wykonania oraz wydajność ustępują Galaxy Tab czy iPadowi, jednak różnice te sukcesywnie się zmniejszają, a atrakcyjne ceny mniejszych graczy sprawiają, że grupa fanów tabletów Modecom czy GoClever szybko rośnie – twierdzi Patryk Wojtas z Agito.pl.

Na zachodzie Europy i w USA rekordy sprzedaży biją urządzenia z najwyższej półki:  iPhone, iPad, Samsung Galaxy S III czy smartfono-tablet Galaxy Note 2. Polacy w wyborze sprzętu elektronicznego kierują się nie tyle najlepszą konfiguracją techniczną i modną marką, ile dobrą ceną oferowaną przez sprawdzonego producenta.

Za biedni na iPhone'a

Pozostało 93% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli