Na zachodzie Europy i w USA rekordy sprzedaży biją urządzenia z najwyższej półki: iPhone, iPad, Samsung Galaxy S III czy smartfono-tablet Galaxy Note 2. Polacy w wyborze sprzętu elektronicznego kierują się nie tyle najlepszą konfiguracją techniczną i modną marką, ile dobrą ceną oferowaną przez sprawdzonego producenta.
Za biedni na iPhone'a
– Żaden smartfon z najwyższej półki nie sprzedawał się do tej pory w Play tak dobrze jak iPhone 5. Do Polski dotarła już iPhone'omania, jednak hamuje ją poziom zamożności naszego społeczeństwa – twierdzi Marcin Gruszka, rzecznik Play. – Polacy są bardzo zainteresowani zakupem tych telefonów, ale nie mogą sobie pozwolić na to od ręki, jak to czynią np. mieszkańcy Londynu czy Tokio.
Co zatem w Polsce sprzedaje się najlepiej? Wśród smartfonów uzależnione jest to od ceny zaproponowanej przez operatorów komórkowych. Urządzenia za 1 zł (sprzedawane z umową i abonamentem) miały w Polsce większe wzięcie od sprzętu za kilkaset złotych. I tak, w ofercie T-Mobile bestsellerem okazał się Samsung S5360 Galaxy Y, przystępny cenowo smartfon z flagowej serii Galaxy z systemem Android. W sieciach T-Mobile i Play można go kupić za złotówkę. Na podobnych warunkach sprzedawana jest Nokia 500, niedrogi smartfon wyposażony w system Symbian – solidny, choć tracący popularność na rzecz Androida. W rankingu T-Mobile telefon ten znalazł się na drugim miejscu.
Samsung górą
Tegorocznym bestsellerem w sieci Orange okazała się inna Nokia – model E52, też działająca z wykorzystaniem systemu Symbian. Brak mu dotykowego wyświetlacza, dlatego w niektórych zestawieniach nie jest zaliczany do smartfonów. Popularność tego modelu w Polsce tłumaczy jego atrakcyjna cena i fakt, że wielu Polaków wciąż używa telefonu tylko do dzwonienia i esemesów. Inne dane można uzyskać od producentów, którzy wolą promować wyższe modele swoich urządzeń. Przedstawiciele Samsunga przyznają jednak, że najlepiej sprzedającym się modelem pod koniec 2012 roku był S5610 – tani, niebędący smartfonem aparat.
– W kategorii smartfonów w 2012 roku największym hitem był nasz flagowy model Galaxy S III, którego sprzedaliśmy do tej pory ponad 200 tys. sztuk – twierdzi Tomasz Marzecki, menedżer produktu w Samsung Electronics Polska.