Według informacji Stowarzyszenia Producentów Cementu, sprzedaż cementu w październiku br. wzrosła o 6,2 proc. wobec października 2012 r. i wyniosła ponad 1 mln 685 tys. ton. Od stycznia do października br. cementownie w Polsce sprzedały ponad 12 mln 303 tys. ton. To oznacza spadek o blisko 11 proc. wobec tego samego okresu rok wcześniej.
Z szacunków Stowarzyszenia wynika ponadto, że produkcja cementu w październiku rdr wzrosła o 4,2 proc. do 1 mln 603,6 tys. ton, a w okresie od stycznia do października spadła w porównaniu z tym samym okresem ub.r. o ponad 11 proc., do 12 mln 313 tys. ton.
Dyrektor Stowarzyszenia Producentów Cementu prof. Jan Deja powiedział PAP, że sytuacja w branży cementowej w drugiej połowie roku wygląda lepiej niż w pierwszej połowie. "Jeszcze dwa, trzy miesiące temu uważaliśmy, że nie uda się sprzedać na polskim rynku 14 mln ton cementu. Po danych październikowych jest szansa, że sprzedaż na koniec roku nieznacznie przekroczy 14 mln ton" - podkreślił. To - jak dodał - będzie oznaczało 10 proc. spadek wobec ubiegłego roku.
Według SPC w przyszłym roku sprzedaż cementu będzie większa o 2-4 proc. wobec 2013 r. Deja spodziewa się, że dzięki m.in. pieniądzom z nowej perspektywy unijnej w 2015 roku sprzedaż cementu wyniesie ok. 16 mln ton.
Zdaniem Marcina Peterlika z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, widoczne są pierwsze oznaki poprawy koniunktury na rynku cementu. Jak zaznaczył, we wrześniu również wzrosła sprzedaż tego surowca. "Nie ma jeszcze mowy o tym, żeby zostały nadrobione zaległości z pierwszej połowy tego roku. Prawdopodobnie sprzedaż na koniec roku będzie niższa o ok. 10-11 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej" - powiedział PAP.