Zakupy trzeba zaplanować

Przemyślane i sprytne zakupy w czasie kryzysu robią furorę na całym świecie.

Publikacja: 07.08.2013 12:57

Zakupy trzeba zaplanować

Foto: Adobe Stock

W Polsce już połowa kupujących deklaruje, że dokonuje zakupów w przemyślany sposób  – wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego na zlecenie portalu uruchomionego przez ING Bank Śląski - Zafinansowani.pl. Co ważne, aż 40 proc. Polaków pieniądze zaoszczędzone dzięki promocyjnym zakupom wpłaca na lokatę lub konto oszczędnościowe.

Idea smart shoppingu propaguje racjonalne planowanie budżetu poprzez poszukiwanie atrakcyjnych ofert produktów, które są nam potrzebne i przemyślane korzystanie z aktualnych promocji.

- Kupujący w zgodzie z zasadą „smart shoppingu" to osoba, która docenia jakość produktów, ceni swój czas oraz rozsądnie gospodaruje swoim budżetem. Wbrew pozorom to nie łowca okazji, który błądzi po sklepie poszukując najtańszych towarów – mówi Daniel Szewieczek, dyrektor Departamentu Oszczędności z ING Banku Śląskiego.

Mężczyźni są sprytniejsi

W swój spryt zakupowy bardziej wierzą mężczyźni niż kobiety oraz osoby młode. Taki styl kupowania to także specjalność osób mieszkających w gospodarstwach domowych liczących powyżej 4 osób. Najmniej przekonane o swoim sprycie zakupowym są osoby w wieku 55-64 lat oraz mieszkające samotnie.

Jednak w praktyce Polacy nie zawsze stosują się do podstawowych zasad smart shoppingu. Aż co trzeci z nas twierdzi, że szkoda mu czasu na porównywanie ofert i kupuje produkty w sprawdzonych sklepach. Co ciekawe na brak czasu uskarżają się przede wszystkim bezrobotni i uczący się. Natomiast 18 proc. badanych kupuje produkty  z promocji nawet wtedy, gdy ich nie potrzebuje. Na tym tle korzystnie wypadają zakupy w Internecie. Dobrych ofert szuka tam aż połowa badanych.

Oszczędności trafiają na lokatę

Już prawie 40 proc. badanych zaoszczędzone podczas zakupów pieniądze wpłaca na lokatę lub konto oszczędnościowe. Pozostali dzięki dodatkowym zyskom kupują więcej produktów (23 proc.) lub nie doceniają jeszcze takich oszczędności i nic nie robią z dodatkową kwotą, którą zyskali kupując towary po obniżonej cenie lub w promocji (39 proc.).

- Badanie pokazało, że co piąty polski konsument ucieszony zyskiem, jaki osiągnął kierując się zasadą smart shoppingu, kupuje więcej produktów. Są to niestety pozorne oszczędności nieprzynoszące żadnego zysku. Osoby, które tak postępują zazwyczaj mówią, że chciałyby zaoszczędzić, ale nie potrafią lub nie stać ich na to. A wystarczy zmienić podejście z konsumpcyjnego na bardziej praktyczne, by nauczyć się oszczędzania – wyjaśnia Daniel Szewieczek.

W Polsce już połowa kupujących deklaruje, że dokonuje zakupów w przemyślany sposób  – wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego na zlecenie portalu uruchomionego przez ING Bank Śląski - Zafinansowani.pl. Co ważne, aż 40 proc. Polaków pieniądze zaoszczędzone dzięki promocyjnym zakupom wpłaca na lokatę lub konto oszczędnościowe.

Idea smart shoppingu propaguje racjonalne planowanie budżetu poprzez poszukiwanie atrakcyjnych ofert produktów, które są nam potrzebne i przemyślane korzystanie z aktualnych promocji.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy