W Polsce już połowa kupujących deklaruje, że dokonuje zakupów w przemyślany sposób – wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego na zlecenie portalu uruchomionego przez ING Bank Śląski - Zafinansowani.pl. Co ważne, aż 40 proc. Polaków pieniądze zaoszczędzone dzięki promocyjnym zakupom wpłaca na lokatę lub konto oszczędnościowe.
Idea smart shoppingu propaguje racjonalne planowanie budżetu poprzez poszukiwanie atrakcyjnych ofert produktów, które są nam potrzebne i przemyślane korzystanie z aktualnych promocji.
- Kupujący w zgodzie z zasadą „smart shoppingu" to osoba, która docenia jakość produktów, ceni swój czas oraz rozsądnie gospodaruje swoim budżetem. Wbrew pozorom to nie łowca okazji, który błądzi po sklepie poszukując najtańszych towarów – mówi Daniel Szewieczek, dyrektor Departamentu Oszczędności z ING Banku Śląskiego.
Mężczyźni są sprytniejsi
W swój spryt zakupowy bardziej wierzą mężczyźni niż kobiety oraz osoby młode. Taki styl kupowania to także specjalność osób mieszkających w gospodarstwach domowych liczących powyżej 4 osób. Najmniej przekonane o swoim sprycie zakupowym są osoby w wieku 55-64 lat oraz mieszkające samotnie.
Jednak w praktyce Polacy nie zawsze stosują się do podstawowych zasad smart shoppingu. Aż co trzeci z nas twierdzi, że szkoda mu czasu na porównywanie ofert i kupuje produkty w sprawdzonych sklepach. Co ciekawe na brak czasu uskarżają się przede wszystkim bezrobotni i uczący się. Natomiast 18 proc. badanych kupuje produkty z promocji nawet wtedy, gdy ich nie potrzebuje. Na tym tle korzystnie wypadają zakupy w Internecie. Dobrych ofert szuka tam aż połowa badanych.