Ekspansja firmowych sklepów wzmacnia lidera

Marka Reserved należąca do giełdowej LPP czwarty rok z rzędu okazała się najmocniejszym z rodzimych brandów odzieżowych

Publikacja: 19.12.2012 00:07

Lepsze postrzeganie wartości i jakości Reserved oraz rosnąca świadomość marki pozwoliły jej w tym roku zwiększyć swoją przewagę nad drugą w rankingu Wólczanką do 28 punktów. Jednak patrząc na tegoroczne wyniki sprzedaży Reserved, trudno się dziwić coraz lepszej pozycji tej marki. Odpowiada ona za ponad połowę przychodów gdańskiego giganta LPP, który między styczniem a wrześniem wypracował 2,2 mld zł przychodów. To prawie o 33 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku.

Markę Reserved skutecznie wspiera rozwój sieci firmowych sklepów w starannie wybranych lokalizacjach (głównie w dobrych centrach handlowych). Pierwsze placówki powstały w połowie lat 90., a teraz działa ich już 330, z czego większość, bo 211, w Polsce. Pozostałe promują brand w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Do końca tego roku logo Reserved pojawi się na kilku kolejnych sklepach, a w przyszłym roku LPP nie zamierza zwalniać tempa ekspansji.

Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, twierdzi, że zapowiadane w?przyszłym roku spowolnienie gospodarcze nie rzutuje na?plany rozwoju firmy.

Ubrania marki Reserved są niedrogie i modne, w każdym sklepie dostępne są również dodatki, bielizna i obuwie. W promocji firma stawia na znane nazwiska. Limitowane serie stworzył duet projektantów Paprocki i Brzozowski.

Wsparcie Internetu

Już wkrótce, bo od wiosny przyszłego roku, markę Reserved będzie też wspierać jej sklep internetowy.

– Projekt przygotowujemy od około roku. Angażujemy w niego sporo środków, korzystamy też ze współpracy z międzynarodowymi doradcami – mówi Pachla. Oczekuje, że za kilka lat sprzedaż internetowa będzie stanowiła 5–10 proc. obrotów grupy, do której należy kilka innych mocnych marek odzieżowych.

Najmocniejsza z nich, Cropp, odpowiadający za prawie jedną piątą obrotów LPP awansował w tym roku w naszym rankingu na 9. miejsce z 15. House, kolejna marka grupy, spadł na 12. lokatę.

Swą pozycję wicelidera mocy polskich marek odzieżowych utrzymała Wólczanka, która w tej kategorii zdobyła najwięcej punktów za prestiż i postrzeganą jakość. Mimo to moc Wólczanki nieco spadła w porównaniu z minionym rokiem. Nadal jednak wielu Polaków, słysząc słowo „koszula", myśli „Wólczanka". Nic dziwnego, bo łódzka firma szyje koszule od 1948 r., a po prywatyzacji w 1990 r. jako siódma z kolei weszła na warszawską giełdę.

Dzisiaj marka Wólczanka występuje na rynku jako butik z?ofertą koszul męskich formalnych i typu casual. Oferuje w swoich kolekcjach zarówno klasyczne wzory (by utrzymać tradycyjnych klientów, wiernych marce od lat) jak też modele zaprojektowane w oparciu o najnowsze trendy. W około 80 sklepach Wólczanki można kupić także koszule z linii Lambert skierowanej do najzamożniejszych klientów, a firma rozszerza ofertę, wprowadzając dodatki takie jak krawaty, muchy czy spinki do mankietów.

Od 2006 r. Wólczanka należy do spółki Vistula, której marka od lat firmuje męską odzież, a w naszym tegorocznym rankingu utrzymała siódme miejsce. Dzisiaj oba brandy, wraz z jubilerskim W.Krukiem, znajdują się pod skrzydłami Vistula Group.

Zaledwie dwa punkty dzielą w tym roku Wólczankę od zajmującej trzecie miejsce marki Gatta, którą wspiera sieć już 100 salonów firmowych.

Nie tylko rajstopy

– Pozycja lidera branży pończoszniczej zobowiązuje do rozwoju i stałego uzupełniania oferty. Gatta to już od dawna nie tylko zgodne z trendami mody rajstopy, ale także rozbudowane kolekcje odzieży, bielizny i dodatków. W ofercie marki coraz większą grupę stanowią zaawansowane technologicznie produkty antycellulitowe, termoaktywne, w których stosowane są specjalistyczne przędze – mówi Witold Pawelski, prezes firmy Ferax.

Od kilku lat twarzą marki jest stylistka Joanna Horodyńska, która zaprojektowała kolekcję odzieży Gatty. Firma promuje ją w rozpoczętej w październiku kampanii reklamowej pod hasłem „Fashion Now". Duży nacisk firma kładzie też na marketing w Internecie.

Atlantic, producent bielizny, dzięki poprawie w każdej punktowanej kategorii awansował z szóstego miejsca na czwarte. Jeszcze większy awans ma za sobą Lasocki, marka skórzanych butów należąca do giełdowego NG2, która zwiększyła swoją moc o 21 punktów i wskoczyła z 12. na szóstą pozycję.

Spowolnienie gospodarcze nie sprzyja bardziej ekskluzywnym rodzimym markom Simple, Deni Cler, Kazar plasują się w ostatniej piątce rankingu. Z tego rejonu wydobył się w tym roku firmujący skórzaną odzież i dodatki Ochnik. Na awans z 18. na 11. miejsce pozwoliło mu poprawienie wyniku w kategorii postrzeganej wartości.

Lepsze postrzeganie wartości i jakości Reserved oraz rosnąca świadomość marki pozwoliły jej w tym roku zwiększyć swoją przewagę nad drugą w rankingu Wólczanką do 28 punktów. Jednak patrząc na tegoroczne wyniki sprzedaży Reserved, trudno się dziwić coraz lepszej pozycji tej marki. Odpowiada ona za ponad połowę przychodów gdańskiego giganta LPP, który między styczniem a wrześniem wypracował 2,2 mld zł przychodów. To prawie o 33 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy