To w halach i dokach gdyńskiej stoczni powstaje właśnie kadłub i podstawowe wyposażenie (układy napędowe) wywiadowczego okrętu szwedzkiej marynarki. Zlecenie dla gdyńskich stoczni należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) od skandynawskiego, zbrojeniowego koncernu Saab zakontraktowano w końcu 2017 r. Palenie blach na kadłub jednostki (okręt będzie miał 74 m długości i 2200 ton wyporności) ruszyło wiosną tego roku. - W czerwcu położono stępkę, a na koniec wakacji gotowa jest już połowa zamówionych struktur – nie kryje satysfakcji Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Okrętowa synergia
Obecny „szwedzki” projekt przewiduje budowę częściowo wyposażonego kadłuba okrętu wywiadowczego składającego się z 35 sekcji o łącznej masie około 550 ton. Spółka jest odpowiedzialna także za kompleksową konserwację powierzchni zewnętrznej i wewnętrznej, zbiorników i pomieszczeń okrętowych. Kadłub zostanie wyposażony w podstawowe elementy układu napędowego, ciężkiego wyposażenia elektroenergetycznego oraz szereg systemów pomocniczych.
Budowa szpiegowskiej jednostki dla Szwecji to przykład współpracy PGZ SW oraz innej gdyńskiej firmy należącej do państwowego holdingu - Stoczni Remontowej „Nauta”. We wspólnym projekcie ta pierwsza spółka odpowiedzialna jest za bezpośrednią produkcję, zaś zakres zadań drugiej obejmuje przygotowanie materiałów, nadzór technologiczny, a także wodowanie i m.in. wykonanie pierwszych prób morskich okrętu w kraju.
– Udział w projekcie to okazja do wymiany doświadczeń oraz przykład kooperacji firm w ramach tej samej korporacji PGZ – mówi prezes Konefał. - To również element strategii Stoczni Wojennej w zakresie budowy pozycji spółki jako wiarygodnego partnera zachodnich koncernów w morskich przedsięwzięciach obronnych – podkreśla.
Ważne zamówienia
Na odzyskanie pełnej mocy militarnego gdyńskiego ośrodka okrętowego trzeba będzie jeszcze zapewne poczekać. Na razie Stocznia Wojenna intensywnie poszukuje fachowców do pracy we wszystkich stoczniowych specjalnościach. Musi pilnie uzupełnić wakaty spowodowane odpływem ludzi w okresie słabszej aktywności (czyli upadłości) SMW.