Czy Aerofłot opuści Skyteam

Rosyjski przewoźnik Aerofłot zamierza rozstać się z sojuszem Skyteam,gdzie liderami są Air France i KLM i przejść do Star Alliance- napisał rosyjski dziennik „Kommersant.

Publikacja: 30.06.2013 16:02

Czy Aerofłot opuści Skyteam

Foto: Bloomberg

Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa,że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach,niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym,który nie ma  wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga  po Aerofłocie największa  rosyjska linia - S7 należy do Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse.

Podczas spotkania Star Alliance   w stolicy Tajwanu,Tajpej  przy okazji przyjęcia do sojuszu linii Eva Air w połowie czerwca prezes Stara  , Mark Schwab przyznał,że dla  tego sojuszu Rosja , tak jak i Indie pozostają „białą plamą", ale  że nadal trwają poszukiwania linii z tego kraju, która spełniałaby ostre  wymogi Stara. Teraz Aerofłot skarży się,że jego umowa z należącą również do Skyteamu amerykańską Deltą jest niekorzystna i nie pozwala na  żadne manewry cenowe. Rosjanie i Delta mają joint venture na połączeniach z Moskwy do Miami,Nowego Jorku,Waszyngtonu,Las Vegas i Bostonu oraz 20 innych miast w USA.

Odejście ze Skyteamu byłoby dla rosyjskiej linii kosztowane - kara za opuszczenie  tego sojuszu wynosi 20 mln dolarów. Za wejście zapłaciła ok 100 mln. Oprócz Aerofłotu i Delty do Skyteamu należą Air France/KLM,  Korean Air, czeska CSA, China Airlines, saudyjska Saudia,libańskie linie MEA,argentyńskie Aerolinas Argentinas,chińskie Xiamen i China Eastern,wietnamskie Vietnam Airlines, kenijskie Kenya Airways i tajwańskie China Airways.

Ostatnio, podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu rosyjska linia otrzymała w rankingu Skytrax tytuł najlepszej linii Europy Wschodniej - tytuł, który od lat przyznawano Lotowi.

Dla Stara przejście Aaerofłotu byłoby dużym sukcesem, bo jak na razie   sojusz notował odchodzenie przewoźników. Odeszły chińskie Shanghai Airlines, brazylijski TAM po połączeniu z chilijskim Lanem wejdzie do Oneworldu, a teraz jest oczywiste że po połączeniu się z American Airlines zostawi Stara także US Airways i także dołączy do Oneworldu.

Mark Schwab nie ukrywał,że odejście TAM znacznie osłabia pozycję Stara w Ameryce Łacińskiej, ponieważ przyjęte w ubiegłym roku  kolumbijska Avianca i panamska Copa, to linie o wiele mniejsze.

Połowa akcji Aerofłotu nadal należy do państwa,ale premier Dimitrij Miedwiediew nie ukrywał w ostatni czwartek,że chce się ich pozbyć. Przeciwni pospiesznej prywatyzacji są szefowie linii,którzy uważają,że obecna wycena przewoźnika jest zbyt niska i warto poczekać na lepsze nastroje rynkowe. W każdym razie w planach jest, aby w roku 2016 rząd miał w Aerofłocie  udziały nie większe, niż 25 proc.

Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa,że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach,niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym,który nie ma  wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga  po Aerofłocie największa  rosyjska linia - S7 należy do Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse.

Biznes
Branża chemiczna w trudnej sytuacji
Biznes
Majówka i Wielkanoc tańsze, niż rok temu. Najtaniej polecimy z Czech i z Niemiec
Biznes
Cały świat finansuje chińskie okręty wojenne?
Biznes
Rosjanie chcą się zabrać z Muskiem na Marsa. Sami nie dadzą rady
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Biznes
Portugalia rezygnuje z amerykańskich F35. Stawia na europejskie myśliwce
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń