Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa,że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach,niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym,który nie ma wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga po Aerofłocie największa rosyjska linia - S7 należy do Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse.
Podczas spotkania Star Alliance w stolicy Tajwanu,Tajpej przy okazji przyjęcia do sojuszu linii Eva Air w połowie czerwca prezes Stara , Mark Schwab przyznał,że dla tego sojuszu Rosja , tak jak i Indie pozostają „białą plamą", ale że nadal trwają poszukiwania linii z tego kraju, która spełniałaby ostre wymogi Stara. Teraz Aerofłot skarży się,że jego umowa z należącą również do Skyteamu amerykańską Deltą jest niekorzystna i nie pozwala na żadne manewry cenowe. Rosjanie i Delta mają joint venture na połączeniach z Moskwy do Miami,Nowego Jorku,Waszyngtonu,Las Vegas i Bostonu oraz 20 innych miast w USA.
Odejście ze Skyteamu byłoby dla rosyjskiej linii kosztowane - kara za opuszczenie tego sojuszu wynosi 20 mln dolarów. Za wejście zapłaciła ok 100 mln. Oprócz Aerofłotu i Delty do Skyteamu należą Air France/KLM, Korean Air, czeska CSA, China Airlines, saudyjska Saudia,libańskie linie MEA,argentyńskie Aerolinas Argentinas,chińskie Xiamen i China Eastern,wietnamskie Vietnam Airlines, kenijskie Kenya Airways i tajwańskie China Airways.
Ostatnio, podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu rosyjska linia otrzymała w rankingu Skytrax tytuł najlepszej linii Europy Wschodniej - tytuł, który od lat przyznawano Lotowi.
Dla Stara przejście Aaerofłotu byłoby dużym sukcesem, bo jak na razie sojusz notował odchodzenie przewoźników. Odeszły chińskie Shanghai Airlines, brazylijski TAM po połączeniu z chilijskim Lanem wejdzie do Oneworldu, a teraz jest oczywiste że po połączeniu się z American Airlines zostawi Stara także US Airways i także dołączy do Oneworldu.