Czy Aerofłot opuści Skyteam

Rosyjski przewoźnik Aerofłot zamierza rozstać się z sojuszem Skyteam,gdzie liderami są Air France i KLM i przejść do Star Alliance- napisał rosyjski dziennik „Kommersant.

Publikacja: 30.06.2013 16:02

Czy Aerofłot opuści Skyteam

Foto: Bloomberg

Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa,że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach,niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym,który nie ma  wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga  po Aerofłocie największa  rosyjska linia - S7 należy do Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse.

Podczas spotkania Star Alliance   w stolicy Tajwanu,Tajpej  przy okazji przyjęcia do sojuszu linii Eva Air w połowie czerwca prezes Stara  , Mark Schwab przyznał,że dla  tego sojuszu Rosja , tak jak i Indie pozostają „białą plamą", ale  że nadal trwają poszukiwania linii z tego kraju, która spełniałaby ostre  wymogi Stara. Teraz Aerofłot skarży się,że jego umowa z należącą również do Skyteamu amerykańską Deltą jest niekorzystna i nie pozwala na  żadne manewry cenowe. Rosjanie i Delta mają joint venture na połączeniach z Moskwy do Miami,Nowego Jorku,Waszyngtonu,Las Vegas i Bostonu oraz 20 innych miast w USA.

Odejście ze Skyteamu byłoby dla rosyjskiej linii kosztowane - kara za opuszczenie  tego sojuszu wynosi 20 mln dolarów. Za wejście zapłaciła ok 100 mln. Oprócz Aerofłotu i Delty do Skyteamu należą Air France/KLM,  Korean Air, czeska CSA, China Airlines, saudyjska Saudia,libańskie linie MEA,argentyńskie Aerolinas Argentinas,chińskie Xiamen i China Eastern,wietnamskie Vietnam Airlines, kenijskie Kenya Airways i tajwańskie China Airways.

Ostatnio, podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu rosyjska linia otrzymała w rankingu Skytrax tytuł najlepszej linii Europy Wschodniej - tytuł, który od lat przyznawano Lotowi.

Dla Stara przejście Aaerofłotu byłoby dużym sukcesem, bo jak na razie   sojusz notował odchodzenie przewoźników. Odeszły chińskie Shanghai Airlines, brazylijski TAM po połączeniu z chilijskim Lanem wejdzie do Oneworldu, a teraz jest oczywiste że po połączeniu się z American Airlines zostawi Stara także US Airways i także dołączy do Oneworldu.

Mark Schwab nie ukrywał,że odejście TAM znacznie osłabia pozycję Stara w Ameryce Łacińskiej, ponieważ przyjęte w ubiegłym roku  kolumbijska Avianca i panamska Copa, to linie o wiele mniejsze.

Połowa akcji Aerofłotu nadal należy do państwa,ale premier Dimitrij Miedwiediew nie ukrywał w ostatni czwartek,że chce się ich pozbyć. Przeciwni pospiesznej prywatyzacji są szefowie linii,którzy uważają,że obecna wycena przewoźnika jest zbyt niska i warto poczekać na lepsze nastroje rynkowe. W każdym razie w planach jest, aby w roku 2016 rząd miał w Aerofłocie  udziały nie większe, niż 25 proc.

Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa,że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach,niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym,który nie ma  wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga  po Aerofłocie największa  rosyjska linia - S7 należy do Oneworld,gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?