Rośnie wartość produkcji sprzedanej polskiej branży motoryzacyjnej

W 2014 r. wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego wzrośnie do 122,3 mld zł wobec 117,1 mld zł w tym roku i 114,6 mld zł w roku ubiegłym - wynika z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Publikacja: 28.10.2013 13:30

Autorzy raportu szacują, że w 2015 r. wartość ta sięgnie 130 mld zł.

Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński spodziewa się, że w 2013 r., a przede wszystkim w 2014 r., polski przemysł motoryzacyjny potwierdzi swoją atrakcyjność na tle europejskiego.

Jak mówił, zgodnie ze strategią rządu, Polska nie kupuje nowych montowni za wszelką cenę. "Chodzi o to, by implementować na stałe do polskiej przestrzeni gospodarczej najlepsze techniki i technologie, bo w ten sposób trwale podnosimy konkurencyjność naszej gospodarki" - podkreślił.

Z raportu KPMG i PZPM wynika jednak, że od 2008 r. w Polsce spada produkcja samochodów osobowych. W ubiegłym roku z fabryk wyjechało 540 tys. aut, w 2013 r. ma to być ok. 465 tys.

W opinii autorów raportu odbicia należy spodziewać się w 2014 r. W przyszłym roku produkcja ma wynieść 475,7 tys. samochodów osobowych, a rok później - 494,7 tys. To efekt spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie; ponad 98 procent naszej produkcji pojazdów samochodowych jest przeznaczona na eksport.

"W ciągu ostatnich pięciu lat Polska utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych" - podkreślono w raporcie. Prześcignęły nas Czechy i Słowacja.

Dodano, że słabnie także pozycja naszego kraju jako producenta części do podzespołów motoryzacyjnych.

Z raportu wynika ponadto, że w 2012 r. wyprodukowano w Polsce 111,8 tys. aut użytkowych. W 2013 r. ma to być 117,2 tys., rok później - 119,5 tys., a w 2015 r. - 123,4 tys.

Autorzy raportu podkreślają, że branża motoryzacyjna przyczynia się do utrzymania 762 tys. miejsc pracy w polskiej gospodarce. W sektorach powiązanych z motoryzacją pracuje kolejne 600 tys. osób.

Wicepremier Piechociński zwrócił uwagę, że "wyczerpują się kadry" dla przemysłu motoryzacyjnego.

Dodał, że cieszy się, iż w naborze na studia politechniczne w tym roku, po raz pierwszy od lat, były zajęte wszystkie miejsca. "Przedsiębiorstwa z tego sektora otworzyły się też na staże i praktyki" - mówił.

Największym producentem samochodów osobowych i dostawczych w Polsce jest Fiat Auto Poland, drugim - Volkswagen Poznań (producent samochodów dostawczych), a trzecim - General Motors Manufacturing Poland, produkujący w naszym kraju ople: astrę i cascade.

Niemal wszystkie samochody ciężarowe wyprodukowane w Polsce pochodzą z fabryki MAN Trucks w podkrakowskich Niepołomicach.

W Polsce zarejestrowanych jest blisko 2,7 tys. producentów pojazdów samochodowych, części i akcesoriów motoryzacyjnych oraz przyczep i naczep.

Autorzy raportu szacują, że w 2015 r. wartość ta sięgnie 130 mld zł.

Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński spodziewa się, że w 2013 r., a przede wszystkim w 2014 r., polski przemysł motoryzacyjny potwierdzi swoją atrakcyjność na tle europejskiego.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex