Rośnie wartość produkcji sprzedanej polskiej branży motoryzacyjnej

W 2014 r. wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego wzrośnie do 122,3 mld zł wobec 117,1 mld zł w tym roku i 114,6 mld zł w roku ubiegłym - wynika z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Publikacja: 28.10.2013 13:30

PAP

Autorzy raportu szacują, że w 2015 r. wartość ta sięgnie 130 mld zł.

Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński spodziewa się, że w 2013 r., a przede wszystkim w 2014 r., polski przemysł motoryzacyjny potwierdzi swoją atrakcyjność na tle europejskiego.

Jak mówił, zgodnie ze strategią rządu, Polska nie kupuje nowych montowni za wszelką cenę. "Chodzi o to, by implementować na stałe do polskiej przestrzeni gospodarczej najlepsze techniki i technologie, bo w ten sposób trwale podnosimy konkurencyjność naszej gospodarki" - podkreślił.

Z raportu KPMG i PZPM wynika jednak, że od 2008 r. w Polsce spada produkcja samochodów osobowych. W ubiegłym roku z fabryk wyjechało 540 tys. aut, w 2013 r. ma to być ok. 465 tys.

W opinii autorów raportu odbicia należy spodziewać się w 2014 r. W przyszłym roku produkcja ma wynieść 475,7 tys. samochodów osobowych, a rok później - 494,7 tys. To efekt spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie; ponad 98 procent naszej produkcji pojazdów samochodowych jest przeznaczona na eksport.

"W ciągu ostatnich pięciu lat Polska utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych" - podkreślono w raporcie. Prześcignęły nas Czechy i Słowacja.

Dodano, że słabnie także pozycja naszego kraju jako producenta części do podzespołów motoryzacyjnych.

Z raportu wynika ponadto, że w 2012 r. wyprodukowano w Polsce 111,8 tys. aut użytkowych. W 2013 r. ma to być 117,2 tys., rok później - 119,5 tys., a w 2015 r. - 123,4 tys.

Autorzy raportu podkreślają, że branża motoryzacyjna przyczynia się do utrzymania 762 tys. miejsc pracy w polskiej gospodarce. W sektorach powiązanych z motoryzacją pracuje kolejne 600 tys. osób.

Wicepremier Piechociński zwrócił uwagę, że "wyczerpują się kadry" dla przemysłu motoryzacyjnego.

Dodał, że cieszy się, iż w naborze na studia politechniczne w tym roku, po raz pierwszy od lat, były zajęte wszystkie miejsca. "Przedsiębiorstwa z tego sektora otworzyły się też na staże i praktyki" - mówił.

Największym producentem samochodów osobowych i dostawczych w Polsce jest Fiat Auto Poland, drugim - Volkswagen Poznań (producent samochodów dostawczych), a trzecim - General Motors Manufacturing Poland, produkujący w naszym kraju ople: astrę i cascade.

Niemal wszystkie samochody ciężarowe wyprodukowane w Polsce pochodzą z fabryki MAN Trucks w podkrakowskich Niepołomicach.

W Polsce zarejestrowanych jest blisko 2,7 tys. producentów pojazdów samochodowych, części i akcesoriów motoryzacyjnych oraz przyczep i naczep.

Autorzy raportu szacują, że w 2015 r. wartość ta sięgnie 130 mld zł.

Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński spodziewa się, że w 2013 r., a przede wszystkim w 2014 r., polski przemysł motoryzacyjny potwierdzi swoją atrakcyjność na tle europejskiego.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku