Reklama

Polska wybierze amerykańskie Patrioty do obrony nieba i francuskie śmigłowce

Polska wybierze amerykańskie systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Patriot jako oręż dla tarczy powietrznej „Wisła” i skieruje do testów francuskie śmigłowce Caracal - napisała we wtorek Gazeta Wyborcza, powołując się na nieoficjalne źródła.

Aktualizacja: 22.04.2015 07:17 Publikacja: 21.04.2015 09:56

Polska wybierze amerykańskie Patrioty do obrony nieba i francuskie śmigłowce

Foto: materiały prasowe

Dziś premier Ewa Kopacz w obecności prezydenta Bronisława Komorowskiego ma ogłosić wstępny wynik postępowania w dwóch największych, wartych ok. 27,5 mld zł programach modernizacji polskiej armii.

Wybór amerykańskiego Raytheona i rakietowego systemu Patriot nie jest zaskoczeniem, to decyzja motywowana politycznie , podjęta po silnej ofensywie marketingowej Waszyngtonu. Kupimy Patrioty bo to system w ostatnich dekadach sprawdzony w warunkach bojowych, będący na uzbrojeniu 14 krajów, ale też by silniej związać się z najpotężniejszym sojusznikiem – Ameryką.

Konkurujące z Raytheonem w przetargu na uzbrojenie dla tarczy Wisła francuskie konsorcjum Eurosam, oferujące zestawy SAMPT/T - oferowało broń nowocześniejszą i atrakcyjniejsze warunki współpracy przemysłowej, ale nie te czynniki były najważniejsze w skomplikowanej sytuacji politycznej, związanej z zagrożeniem ze Wschodu. Amerykańska firma deklaruje, że włączy polską zbrojeniówkę do rozwoju systemu Patriot Nowej Generacji, a do kraju trafią nowe technologie radarowe i rakietowe.

W przypadku śmigłowców, już od co najmniej tygodnia spekulowano, że szanse na wygraną ma największy z oferowanych helikopterów, H225M Caracal, produkt Airbus Helicopters. Wojskowi zwracali uwagę, że sprawdził się w Afganistanie, a dzięki gabarytom, może być przystosowany do specjalistycznych zadań bojowego ratownictwa (wersja dla Sił Powietrznych) i zwalczania okrętów podwodnych (maszyny dla Marynarki Wojennej).

Reklama
Reklama

W przypadku wyboru śmigłowców sprawa jest jednak bardziej skomplikowana od strony przemysłowej i offsetu. Konkurenci Airbus Helicopters czyli amerykański Sikorsky Aircraft (oferuje w Polsce nowe Black Hawki S70i) i PZL Świdnik/AgustaWestland (AW 149), mają w kraju fabryki, które zatrudniają tysiące pracowników. Zagraniczni właściciele zakładów w ostrej grze o wojskowe zamówienia, uprzedzali, że przegrana w armijnym przetargu może ograniczyć rozwojowe plany ich firm. We wspieranie oferty przetargowej PZL Świdnik i PZL Mielec, zaangażowali się posłowie i władze samorządowe, a organizacje związkowe, już zapowiedziały protesty, gdyby rozstrzygniecie konkursu okazało się dla ich spółek niepomyślne.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama