W ostatnim kwartale roku rynki wschodzące będą odpowiadać za większość sprzedaży tanich laptopów i komputerów biurkowych.
IDC prognozuje dalsze spadki sprzedaży komputerów osobistych, które do końca roku sięgną -10 proc. Na rynek trafi 276 mln sztuk PC, z czego aż 146 mln zostanie sprzedanych w krajach rozwijających się, gdzie popularnością cieszyć będą się zwłaszcza komputery biurkowe (71 mln). Notebooki zanotują większą sprzedaż jedynie w Europie Zachodniej, USA, Kanadzie i Japonii. Laptopy stanowią także większość sprzedawanych dziś komputerów osobistych - 59 wobec 41 proc.
Wśród przyczyn słabych wyników sprzedaży komputerów osobistych analitycy IDC wymieniają m. in. umocnienie się dolara, duże zapasy magazynowe i mniejsze od prognozowanego zainteresowanie systemem Windows 10, a także dłuższy cykl życia produktów. Konsumenci skłonni są częściej wymieniać urządzenia mobilne (smartfony, tablety, inteligentne zegarki) niż komputery biurkowe czy laptopy.
„Pomimo ogromnego zainteresowania urządzeniami mobilnymi, niewielu konsumentów jest w stanie całkowicie zrezygnować z komputera osobistego. Konieczność zakupu wielu gadżetów elektronicznych, wymusza jednak na klientach priorytetyzację wydatków, co odbija się na wydłużeniu cyklu użytkowania tradycyjnych komputerów" - wyjaśnia Loren Loverde, analityk International Data Corporation.
„Na niskie wyniki sprzedaży wpływają także decyzje biznesowe liderów branży. Fakt bezpłatnej aktualizacji do Windowsa 10, którą Microsoft zaoferował użytkownikom poprzednich wersji systemu, bynajmniej nie zachęca ich do natychmiastowej zmiany komputera. Jednak brak najnowszych funkcji sprzętowych skłoni ich prawdopodobnie do zakupu nowego urządzenia w najbliższych latach" - dodaje Loverda.