Reklama

Zaostrza się walka o rynek paczek

Ruch chce dzięki sojuszowi z Pocztą Polską wkroczyć do pierwszej ligi firm kurierskich w Polsce.

Publikacja: 19.10.2016 20:30

Zaostrza się walka o rynek paczek

Foto: 123RF

Poczta Polska (PP) chce wykroić dla siebie jak największy kawałek rynku kurierskiego. Dziś pod względem przychodów z obsługi paczek państwowy operator jest za DPD, UPS czy DHL. Eksperci nie mają wątpliwości, że sieć 1,7 tys. kiosków, w których od listopada będzie można odbierać paczki dostarczane przez PP, z pewnością pomoże mu w walce o rynek. Zyska też sam Ruch, który ma ambicję wejść do grona liderów branży kurierskiej w naszym kraju.

Ruch buduje pozycję

Dziś kioski świadczą już własną usługę odbioru przesyłek „Paczka w Ruchu". Daje mu ona jednak ledwie 1 proc. udziału w wartym ponad 5 mld zł rynku kurierskim. A apetyt operatora kiosków jest większy. Ma bowiem magazyny i całą infrastrukturę logistyczną, niezbędną do budowy pełnoprawnej firmy kurierskiej. Brakuje jedynie kurierów, ale – jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji – Ruch chce pozyskać i doręczycieli paczek. Na razie pierwszym krokiem do budowy pozycji jest współpraca z PP.

Dariusz Stolarczyk, wiceprezes Ruchu, tłumaczy nam, że mimo kooperacji z Pocztą usługa „Paczka w Ruchu" pozostanie. – Będzie dalej rozwijana i intensywnie promowana. Rynek jest na tyle duży, że jest miejsce na dynamicznie rosnącą „Paczkę w Ruchu" i naszą współpracę z PP – zapewnia.

Obie usługi będą dostępne równolegle. – Będziemy konkurowali, a finalną ofertę dla klienta określi sklep e-commerce. To on zdecyduje m.in., po jakiej cenie sprzeda usługę PP czy Ruchu. Nasze firmy będą indywidualnie uzgadniały warunki z e-sklepami – wyjaśnia Stolarczyk.

Alians z PP może podnieść wycenę Ruchu, spółka jest bowiem na sprzedaż. – W grze o kupno jest kilku inwestorów branżowych i finansowych. Prowadzone są due diligence i negocjacje z właścicielem, trwa analiza możliwych synergii. Kolejne miesiące pokażą, kto będzie naszym inwestorem na najbliższe parę lat – tłumaczy wiceprezes Ruchu.

Reklama
Reklama

Konkurencja o paczki

Wśród kupujących nie ma na pewno Poczty. Grzegorz Kurdziel, członek jej zarządu, wyjaśnia, że współpraca z Ruchem ma na celu zapewnienie lepszego dostępu do usług kurierskich. Dotąd PP oferowała usługę odbioru paczek w swoich placówkach własnych oraz na stacjach Orlenu (w sumie 5,1 tys. punktów). Teraz chce, by do końca 2017 r. sieć punktów odbioru urosła do 10 tys., głównie dzięki partnerom: sieciom sklepów i stacji paliw.

– W segmencie kurierskim konkurencja jest ogromna. Naszymi głównymi rywalami są DPD i DHL. Stąd umowa z Ruchem, którą chcemy wykorzystać jako element przewagi konkurencyjnej – zaznacza.

Ale zagraniczne firmy nie składają broni. Igor Caban, szef DHL Parcel Polska, podkreśla, że rozwój sieci odbioru to element strategii. – Tylko w tym roku odnotowaliśmy 300-proc. wzrost zainteresowania odbiorem przesyłek w punktach DHL. Skłania nas to do rozbudowy sieci. Do końca 2017 r. ma ona liczyć 2,6 tys. punktów – dodaje. InPost nie skomentował planów Poczty.

Opinia

Michał Mazur, partner PwC

Konkurując o rosnący rynek kurierski, firmy muszą stawiać na tzw. wielokanałowość. Klienci oczekują możliwości wyboru formy dostawy. Decydują, czy kurier dostarczy towar do domu, pracy czy odbiorą go sami w punkcie. Znaczenie punktów odbioru wyraźnie rośnie. To dlatego Poczta rozszerza sieć. Kioski to bardzo dobry wybór, bo położone są w dogodnych lokalizacjach. Mankamentem może być ich ograniczona pojemność. Mocne wejście w branżę kurierską jest korzystne dla Ruchu, gdyż kurczą się tradycyjne rynki sprzedaży papierosów czy prasy. Pytanie tylko, jak długo potrwa współpraca. To przecież alians dwóch potencjalnych konkurentów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama