Reklama

Decyzja o dieslach tajemnicą, firmy przeciwne modernizacji

Właściciele starszych diesli w Niemczech powinni mieć wybór między premią za oddanie takiego auta a zainstalowaniem w nim systemu ograniczającego spaliny - przewiduje umowa partii w rządzie koalicyjnym

Aktualizacja: 02.10.2018 18:08 Publikacja: 02.10.2018 17:19

Decyzja o dieslach tajemnicą, firmy przeciwne modernizacji

Foto: 123rf.com

Po zakończeniu długich negocjacji Angela Merkel i szefowie ugrupowań koalicyjnych ogłosili we wtorek rano o porozumieniu pozwalającym zmniejszyć skażenie spalinami w dużych miastach z uniknięciem ogłaszania zakazu wjazdu do nich. Nie ujawnili szczegółów, stwierdzili jedynie, że ministrowie przedstawią w ciągu dnia szczegóły mocno skomplikowanego porozumienia.

Dokument, do którego miał wgląd Reuter przed oficjalnym ogłoszeniem o porozumieniu, wskazuje, że firmy samochodowe zgodziły się proponować programy wymiany pojazdów z interesującymi premiami i rabatami dla posiadaczy aut z normami Euro-4 i Euro-5. Partie koalicyjne uznały, że uruchomienie natychmiast takich premii zagwarantowałoby zamianę tych starszych aut na nowe przed wejściem w życie zakazu wjazdu do miast. Partie te oczekują, ze zagraniczne formy zaproponują podobne warunki swym klientom.

Renault zaproponował premie od 2 tys. do 10 tys. euro właścicielom starszych diesli w Niemczech przy zakupie nowych. - Oczywiście zbliżamy się do końca diesli. To koniec gry - stwierdził na salonie w Paryżu prezes Renault-Nissana, Carlos Ghosn.

Modernizacja

Dokument wskazuje, że jeśli właściciele pojazdów z Euro-5 chcą modernizacji układu wydechowego z użyciem dostępnej i odpowiedniej technologii, to rząd proponuje, by koszty tego pokryli producenci pojazdów. Według danych urzędu motoryzacji KBA, na 46,5 mln pojazdów używanych w Niemczech 3,1 mln diesli spełnia normę Euro-4, a 5,7 mln Euro-5.

Producenci samochodów zgłosili jednak zastrzeżenia. Początkowo byli za zachęcaniem właścicieli do zmiany pojazdów na nowe, Volkswagen zgodził się pomóc przy modernizacji starszych, ale uznał, że pewne szczegóły wymagają nadal omówienia, BMW odmówił modernizowania, Daimler może to rozważyć, ale skupi się na zachętach handlowych proponując do 5 tys. euro premii - powiedział minister transportu Andreas Scheuer na konferencji prasowej.

Reklama
Reklama

Osoba związana z Volkswagenem powiedziała, że jeśli klienci zaakceptują modernizację pojazdów, to będziemy uczestniczyć w kosztach do uzgodnionych rozmiarów. Opel odrzucił projekt modernizowania starszych pojazdów, bo technologia nie jest w pełni opracowana, a same pojazdy nie maja ekonomicznego uzasadnienia. "Ponadto zbyt długo trwałoby realizowanie tego" - dodał w komunikacie.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama