Reklama

Lotos rozwija kolejowe przewozy towarów

Grupa inwestuje w przewozy kontenerów. Chce też wchodzić na nowe rynki i centralizować logistykę kolejową w koncernie multienergetycznym.

Publikacja: 26.07.2021 21:00

Lotos rozwija kolejowe przewozy towarów

Foto: Bloomberg

Umowa o współpracy zawarta pomiędzy Lotosem, Orlenem, PGNiG i Skarbem Państwa dotycząca konsolidacji trzech koncernów przewiduje, że centralizacja logistyki kolejowej w ramach powstającej grupy multienergetycznej będzie dokonywana z wykorzystaniem Lotos Kolei. To druga co do wielkości firma pod względem tzw. pracy przewozowej, transportująca po krajowych torach różnego rodzaju ładunki. W tym roku (styczeń–maj) jej udział w rynku wynosił 9,8 proc. Dla porównania w Orlen Kol-Transie (należy do Orlenu) były one na poziomie 4,4 proc. Własnej firmy kolejowej nie posiada za to PGNiG.

Obecnie sztandarową inwestycją Lotosu Kolej jest zakup 324 wagonów do przewozu kontenerów i dwóch lokomotyw. Łącznie na ten cel ma być wydatkowanych 179 mln zł, z czego 78 mln zł w tym roku, a 50,5 mln zł w przyszłym. Obie lokomotywy powinny dotrzeć do spółki do końca roku, a ostatnie 72 wagony mają być do dyspozycji od połowy 2022 r. Inwestycje w tabor do przewozu kontenerów mogą nieco dziwić, zważywszy, że nie jest on związany z podstawowym biznesem gdańskiej grupy, gdyż nie służy do przewozu ropy, gazu, paliw czy asfaltów. Z drugiej strony Lotos Kolej już prawie połowę przychodów uzyskuje od klientów niepowiązanych z grupą, dla których transportuje różnego rodzaju ładunki i tę działalność nadal chce rozwijać.

– Transport intermodalny (kontenerowy – red.) jest obecnie najszybciej rosnącym segmentem przewozów kolejowych, a Centrum Unijnych Projektów Transportowych zorganizowało konkurs, w ramach którego można było uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, m.in. na zakup taboru. Lotos Kolej został jednym z laureatów, dzięki czemu zakupiono nowoczesne lokomotywy, a także wagony platformy, którymi transport staje się coraz bardziej istotny w strukturze przewozów – tłumaczy Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolei. Dodaje, że tylko w I półroczu (w ujęciu rok do roku) wzrost przewozów intermodalnych w firmie wyniósł 187 proc. W kolejnych latach planowane są dalsze zwyżki.

Lotos Kolej mocno stawia na rozwój przewozów zagranicznych. Obecnie realizuje je w Niemczech i Czechach. Na tym nie koniec. – Odpowiadając na te oczekiwania, chcemy realizować przewozy w coraz większej liczbie państw. Obecnie analizujemy rozszerzenie działalności na kolejny rynek, decyzje będziemy podejmować w kolejnych miesiącach – zapowiada Falandysz.

Reklama
Reklama

Obecnie firma dysponuje ponad 120 lokomotywami i ok. 4,5 tys. wagonów (głównie są to wagony cysterny, węglarki i wagony platformy). Ponad 50 proc. transportowanych przez nią towarów stanowią produkty rafinacji ropy naftowej.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama