Wprawdzie w Polsce, Czechach, w Rosji i na Węgrzech na statystyczną firmę przypada mniej drukarek, kopiarek i sprzętu wielofunkcyjnego, ale takich, które w ogóle ich nie mają, jest już bardzo mało – wynika z badań IDC.

W krajach wschodniej części Europy ponad 90 proc. przedsiębiorstw wyposażonych jest w drukarki, 80 proc. ma kopiarki, a 53 proc. korzysta ze sprzętu wielofunkcyjnego. Jest to wskaźnik zbliżony do spotykanego w firmach zachodnich.

– Nawet 90 proc. zakupów sprzętu na Zachodzie sprowadza się do wymiany starych urządzeń na nowe. W krajach wschodnich aż jedna trzecia zakupów służy zwiększaniu wyposażenia firm – stwierdziła w raporcie Anna Slachciak z IDC. Producenci i rynek urządzeń biurowych dostrzegają, że firmy ze wspomnianych pięciu krajów Europy Wschodniej oszczędzają na akcesoriach i materiałach eksploatacyjnych. Niespełna połowa przedsiębiorstw kupuje oryginalne wkłady atramentowe i toner do urządzeń powielających, gdy na Zachodzie robi tak ponad 70 proc. firm.

W Polsce w 2007 r. – według ocen rodzimej firmy badawczej PART – do odbiorców mogło trafić prawie 2 mln urządzeń drukujących, gdy rok temu było to niespełna 1,6 mln.

Polskie przedsiębiorstwa coraz rzadziej kupują także tanie drukarki atramentowe, wybierają w zamian drukarki laserowe lub urządzenia wielofunkcyjne.