Reklama

Sadownicy wierzą w cydr

Dotknięci przez rosyjskie embargo sadownicy szukają sposobu, aby pozbyć się nadwyżki jabłek. Szanse widzą w cydrze.

Publikacja: 04.11.2014 13:37

Sadownicy wierzą w cydr

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

1,2 ton jabłek z polskich sadów trafiło zagranicę w 2013 roku. Dało nam to pozycję lidera wśród światowych eksporterów tych owoców. Tak dobry wynik zawdzięczamy głównie Rosji, która bezpośrednio i pośrednio przez Białoruś i Kazachstan kupiła od nas ok. 1 mln ton jabłek. Ten rok i kolejny już tak udane nie będą, ponieważ w sierpniu 2014 r. Moskwa wprowadziła embargo na część produktów spożywczych z UE, USA, Kanady, Norwegii i Australii. Zakaz ten objął m.in. warzywa i owoce.

- Poszukujemy nowych rynków zbytu w Europie, obu Amerykach i Azji, ale nie jest to proste m.in. ze względu na przepisy celne i fitosanitarne – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. – Efekty będą widoczne najwcześniej za kilka miesięcy.

Niewystarczające są także, jak dodał, dotychczasowe rekompensaty zaproponowane sadownikom w związku z embargiem. To budzi niezadowolenie sadowników. We wtorek kilkuset z nich protestowało w Warszawie. Apelowali by rząd "zdjął z rynku" ok. 500 tys. ton jabłek przeznaczając je na przerób w biogazowniach lub w przemyśle spirytusowym. Chcą, by państwo wypłaciło sadownikom rekompensaty pokrywające co najmniej połowę kosztów produkcji owoców.

Sadownicy szukają nie tylko doraźnych metod walki z nadwyżką. Takie możliwości daje ich zdaniem coraz bardziej popularny w Polsce cydr. Ten lekki alkohol z jabłek zaczął zdobywać nasz rynek w ubiegłym roku po obniżeniu stawki akcyzy. W ubiegłym roku sprzedaż cydru sięgnęła 2 mln litrów. W tym, tylko do połowy października, była na poziomie 8,5 mln litrów.

- W całym 2014 roku sprzedaż cydru może sięgnąć 10 mln litrów – uważa Jacek Jantoń, prezes firmy Jantoń, producenta i dystrybutora alkoholi, w tym Cydru Dobrońskiego. Potencjał rynku jest znacznie większy, biorąc pod uwagę popularność cydru w innych krajach. np. w Wielkiej Brytanii czy Francji. Polska Rada Winiarstwa szacuje, że w ciągu pięciu lat sprzedaż cydru w Polsce może sięgnąć 90 mln litrów, co będzie równowartością 2,5 proc. rynku piwa. Umożliwiłoby to wykorzystanie ok. 100 tys. tys. ton jabłek. Konieczne jest jednak wsparcie branży ze strony państwa. Chodzi głównie o zniesienie zakazu reklamy cydru, o co branża walczy już od dłuższego czasu.

Reklama
Reklama

– Krokiem w dobrą stronę z punktu widzenia rynku było ustalenie odrębnej stawki akcyzowej na cydr i perry. Teraz powinno to zostać uzupełnione przez zmiany regulacyjne, które umożliwiłyby przedsiębiorcom i sadownikom normalne działania marketingowe oraz podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych i rynkowych wzmacniających tę gałąź przemysłu rolno-spożywczego – uważa Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha.

Jak zaznacza cydr mógłby pełnić także funkcję stabilizatora wpływów budżetowych w najbliższych latach. Jest to tym bardziej ważne ze względu na dużą wrażliwość mocnych alkoholi na zmiany stawek podatku.

Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina produkującego m.in. Cydr Lubelski zaznacza, że nie zależy poprzestawać na regulacjach dotyczących reklamy. Warto zmienić przepisy także tak, aby cydr wyprodukowany w Polsce mógł być specjalnie oznakowany jako produkt polski. Tym bardziej, że cydry wytworzone zgodnie z polskim regulacjami dają gwarancję wysokiej jakości. Zgodnie z nimi wkład soku jabłkowego lub moszczu nie może być mniejszy niż 60 proc.

- Sprzedaż cydru rośnie także na świecie, średnio o 4 proc. rocznie. To stwarza także możliwości rozwoju eksportu – uważa Grzegorz Bartol, prezes alkoholowej firmy Bartex, która oferuje cydr Desire.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama