Przedstawiciele Instytutu Kolejnictwa i Hyper Poland podpisali list intencyjny w sprawie współpracy na rzecz rozwoju technologii hyperloop oraz budowy toru testowego na terenie Instytutu. To już kolejny projekt budowy toru testowego w Polsce – niedawno w Jaworznie podobny list intencyjny podpisali prezydent Jaworzna Paweł Silbert i przedstawiciele Euroloop.
Instytut Kolejnictwa i Hyper Poland patrzą z optymizmem na perspektywy współpracy. Zdaniem Krzysztofa Tabiszewskiego z Hyper Poland, Polska jest doskonałym miejscem na rozwój tej technologii, a dzięki działaniom jego firmy jednym z państw mających realną szansę na wdrożenie jej jako jedno z pierwszych.
– Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni. Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację – powiedział serwisowi Transport Publiczny dr inż. Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa.
Hyperloop to relatywnie nowatorski środek transportu znajdujący się w fazie projektów. Polegać ma on na transportowaniu specjalnych kapsuł z prędkością naddźwiękową w specjalnej rurze, w której obniżone jest ciśnienie atmosferyczne w celu zmniejszenia oporów powietrza. Trasy Hyperloop mają łączyć duże aglomeracje i pozwalać na błyskawiczne przemieszczanie się między nimi. Koncepcję Hyperloop promuje i finansuje Elon Musk (twórca PayPal, obecnie najszerzej znany z samochodów Tesla). Sama koncepcja nie jest tak nowa, jak może się wydawać – pierwsze patenty na środek transportu o podobnym działaniu były już w XIX wieku, a w latach 60-tych XIX wieku eksperymentalna kolej pneumatyczna działała w Londynie.
Mimo wielu potencjalnych zalet (bezkolizyjność, duża prędkość) projekt spotyka się też z krytyką. Wskazywane są potencjalne problemy związane z budową infrastruktury jak i jej możliwą nieodpornością na warunki sejsmiczne.