fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lokaty i inwestycje

Nazwa krótka i łatwa do zapamiętania

Domeny związane z głośnymi wydarzeniami sportowymi są zawsze w cenie
Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj
Na sprzedaży dobrej domeny internetowej można zarobić krocie. W praktyce nie jest to jednak proste. Wiele świetnych domen od lat nie znajduje nabywców
Inwestycja w domeny internetowe wygląda na pozór prosto. Wystarczy wykupić domenę z dobrą nazwą i rozszerzeniem – w Polsce najbardziej pożądane jest pl, ewentualnie com.pl lub com. Teoretycznie można nieźle zarobić, sprzedając taką domenę firmie o podobnej nazwie lub oferującej coś, czego dotyczy nazwa domeny. Atrakcyjne mogą być też domeny związane z głośnymi wydarzeniami, np. Euro 2012.
W praktyce nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać. Prawie wszystkie atrakcyjne domeny zostały już zarejestrowane. A klienci w Polsce nie są skłonni płacić takich kwot, jak w USA i Europie Zachodniej. Toteż sporo znakomitych domen od wielu lat wystawionych jest na sprzedaż.
Zdarza się, że niektóre z nich firmują bardzo słabe, amatorskie serwisy. Zdaniem informatyków jest to sensowne, ponieważ domena funkcjonująca w sieci przez kilka lat zdobywa wysoką pozycję w internetowych wyszukiwarkach. Jednocześnie portal na bardzo niskim poziomie, który odwiedziło wielu internautów, może być skuteczną antyreklamą nowego przedsięwzięcia wykorzystującego tę samą nazwę.
Jak znaleźć klienta na domenę? Najłatwiej w jednym z serwisów aukcyjnych. Głównym atutem handlowym jest krótka, łatwa do zapamiętania nazwa, taka, którą samemu trudno wyszukać.
Domenami handluje się przede wszystkim na aukcjach internetowych. Najpopularniejsze to Allegro.pl oraz Nazwa.pl. Ta druga firma specjalizuje się w rejestracji i obsłudze domen.
Na Allegro.pl roi się od oryginalnych, czasem nawet dziwacznych ofert. Pakiet 47 domen z rozszerzeniem tv można kupić za 2 mln zł (m.in. autogielda.tv, antyki.tv, rowery.tv). Niezła towaromania.pl kosztuje 299 tys. zł, a opalanie.pl, w dodatku pozycjonowane od 15 lat, już tylko 28,5 tys. zł. Z kolei za komplet związany z mistrzostwami piłkarskimi (m.in. warszawaeuro2012.eu) jego właściciel żąda 600 zł.
Rekordową cenę – 7 mln zł – ma zestaw domen: m.in. gieldy.pl, huty.pl, polskie-firmy.pl, infokredyt.pl, infobank.pl, audiotele.pl. Największe zainteresowanie potencjalnych kupujących budzi zestaw z ceną wywoławczą 41 zł, zawierający m.in. cashonline.pl, elewacjedrewniane.pl oraz kredytdomowy.pl.
Giełda domen portalu Nazwa.pl oferuje: sat-tech.pl za 115 tys. zł, icrmpl za 100 tys. zł, czas-wolny.com za 60 tys. zł, dobrarobota.pl za 50 tys. zł.
[ramka][srodtytul]Domeny wystawione na sprzedaż (przykłady)[/srodtytul]
- zestaw domen: m.in. gieldy.pl, huty.pl, polskie-firmy.pl, infokredyt.pl, infobank.pl, audiotele.pl – 7 mln zł
- pakiet 47 domen z rozszerzeniem tv, m.in. autogielda.tv, antyki.tv, rowery.tv – 2 mln zł
- towaromania.pl – 299 tys. zł
- sat-tech.pl – 115 tys. zł
- icrm.pl – 100 tys. zł
- czas-wolny.com – 60 tys. zł
- dobrarobota.pl – 50 tys. zł
- opalanie.pl – 28,5 tys. zł
- komplet związany z mistrzostwami piłkarskimi, m.in. warszawaeuro2012.eu – 600 zł
- zestaw zawierający m.in. cashonline.pl, elewacjedrewniane.pl oraz kredytdomowy.pl – 41 zł [/ramka]
[ramka] [srodtytul]Dobra domena na początek[/srodtytul]
[obrazek=http://rzeczpospolita.pl/pieniadze/Czapla.jpg]
[i]Rozmowa z Grzegorzem Czaplą, prezesem E-Financial SA[/i]
[b]Rzeczpospolita: Ile kosztuje domena pozwalająca zbudować i rozwijać internetowy biznes?[/b]
Grzegorz Czapla: Generalnie atrakcyjne domeny wycenia się na około 100 tys. zł. W tej dziedzinie obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Dlatego większość nazw została już dawno zastrzeżona z myślą o dalszej odsprzedaży.
Nie jest to biznes dla każdego. Trzeba doskonale znać reguły obowiązujące w Internecie. Utrzymanie domeny kosztuje około 100 zł rocznie. Wydawałoby się, że to niedużo. Ale osoba, która chce na tym zarabiać, płaci za kilkaset lub kilka tysięcy domen wystawianych na sprzedaż. A to są już duże pieniądze.
[b]Każdy mógł więc odpowiednio wcześnie wykupić domenę typu cocacola.pl. Ale co dalej?[/b]
Spryciarze, którzy próbowali zarejestrować nazwy zastrzeżone, na przykład należące do najsłynniejszych światowych marek, nic nie zyskali. Takie domeny mogą być używane tylko przez właścicieli określonych marek. Uzyskanie przez tych właścicieli pełni praw do podstępnie zarejestrowanej domeny wykorzystującej cudzą markę to zwykle prosta procedura prawna.
[b]Na polskim rynku domeny są ciągle relatywnie tanie.[/b]
I słusznie. W USA znakomite domeny osiągają wartość kilkudziesięciu milionów dolarów. Jedna z najcenniejszych, które można kupić, to business.com.
O wartości domeny decyduje nie tylko słowo kluczowe, ale też litery pojawiające się po kropce. W Polsce największe znaczenie mają domeny: pl, com, com.pl. Moim zdaniem wybór dobrej nazwy serwisu internetowego to często klucz do sukcesu. Podam jako przykład Wynajem.pl. Ten należący do nas portal rozwija się w imponującym tempie. Wyrasta na poważnego konkurenta weteranów tego rynku właśnie dzięki znakomitej domenie.
[b]Ile kosztowała domena Inwestycje.pl, perła w koronie pańskiej firmy?[/b]
Zapłaciliśmy za nią 40 tys. zł. Była to rozsądna cena. Dzięki wysokiej oglądalności Inwestycje.pl pomogły nam wykreować kilka innych portali, np. Fundusze24.pl czy Twojefinanse.pl.
[b]Jak powstał portal Inwestycje.pl?[/b]
Była to przełomowa decyzja dla naszej firmy. Startując z portalem, który miał dołączyć do najlepszych, dysponowaliśmy stosunkowo niewielką kwotą 2,5 mln zł, z czego około miliona wydaliśmy na promocję w Internecie. Na pewno pomogło nam to, że domena Inwestycje.pl była zarejestrowana już od 1999 roku i dzięki temu dobrze pozycjonowała się w wyszukiwarkach internetowych. W dodatku jako instrument intensywnej promocji mogliśmy wykorzystać nasze portale finansowe.
Po pół roku, mając 100 tys. użytkowników i prawie pół miliona wejść miesięcznie, wiedzieliśmy, że odniesiemy sukces. Obecnie możemy się pochwalić 5,5 mln odsłon miesięcznie. Zajmujemy piąte miejsce wśród portali biznesowych, a dziesiąte w grupie multidyscyplinarnej, do której zaliczany jest np. Onet.pl. Nasze wpływy w 85 proc. pochodzą z reklamy, z czego sprzedaż własna to 45 proc. Pozostałe 15 proc. przynosi nam pasaż finansowy prezentujący ofertę banków i doradców finansowych, od których pobieramy prowizję. Stabilny poziom przychodów pozwala na stałe rozwijanie zawartości portalu.
[b]Ile są warte Inwestycje.pl?[/b]
Kilka miesięcy temu pojawił się poważny inwestor, który proponował 12 mln zł. Do transakcji nie doszło. Po nagrodzie od Deloitte zwrócił się do nas z propozycją współpracy międzynarodowy fundusz inwestycyjny mający w portfelu jeden z głównych światowych portali. Sądzę, że naturalną drogą rozwoju naszej firmy będzie wejście na NewConnect. Chcemy to zrobić w maju 2010 roku.
[b]Wartość biznesu internetowego wylicza się inaczej niż tradycyjnych firm.[/b]
Rzeczywiście, zwykle przyjmuje się, że wartość firmy to pięciokrotność rocznego zysku. Spółki internetowe rozwijają się bardzo szybko, w związku z czym stosuje się inny mnożnik: zysk razy 12.[/ramka]
[b][link=http://www.rp.pl/temat/216066_Pomysl_na_biznes.html]Więcej o ciekawych pomysłach na inwestycje[/link][/b]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA