fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Przewoźnicy kontra lotniska – czy podwyższać opłaty pasażerom?

Czy podróżujący samolotami do USA i przemieszczający się wewnątrz tego kraju będą musieli zapłacić więcej za korzystanie z portów lotniczych?
Bloomberg
Czy podróżujący samolotami do i po Stanach Zjednoczonych będą musieli zapłacić więcej za korzystanie z portów lotniczych? Przewoźnicy protestują.

Do kolejnego starcia na argumenty doszło w tym tygodniu podczas zorganizowanego przez Amerykańską Izbę Handlową szczytu poświęconego transportowi lotniczemu. Kevin Burke, dyrektor Airports Council International-North America, zrzeszającej porty lotnicze, kontrolujące 95 proc. ruchu powietrznego na kontynencie, oszacował konieczne nakłady na inwestycje w ciągu najbliższych 5 lat na ok. 70 miliardów dolarów. Jego zdaniem jedynym sposobem na wygenerowanie tak dużej sumy jest podwyższenie opłat lotniskowych.

Przypomniał też, że ich wysokość nie zmieniła się od dłuższego czasu. Ustalone przez Kongres Passenger Facility Charges doliczane są do cen każdego biletu. Obecnie wynoszą one maksymalnie od 4,5 dolara za połączenie w jedną stronę do 18 dolarów za połączenie w dwie strony z przesiadką. Administracja Baracka Obamy byłaby skłonna podwyższyć opłatę za przelot w jedną stronę do 8 dolarów, ale w zamian za to chce obniżyć roczne subsydia na rozwój największych portów lotniczych w kraju z 3,35 miliarda dol. do 2,9 mld dol. Lotniskowe lobby domaga się podniesienia opłaty do co najmniej 8,5 dolara.

Przeciwko tym planom protestują amerykańscy przewoźnicy, którzy twierdzą, że właściciele lotnisk dysponują wystarczającym kapitałem aby zrealizować inwestycje. Sharon Pinkerton, wiceprezes organizacji lobbistycznej Airlines for America oświadczyła na konferencji, że nie ma konieczności podnoszenia opłat przed Kongres. Wyższe obciążenia dla pasażerów mogą zniechęcać do wyboru samolotu jako środka komunikacji argumentowała, przypominając, że linie lotnicze także finansują konkretne projekty w macierzystych portach lotniczych.

Lotniskowe lobby replikuje, że podwyższenie opłat o 4 dolary za połączenie jest niczym w porównaniu z opłatami ściąganymi przez linie lotnicze za pasażerów – za dodatkowy bagaż, lepsze miejsce w samolocie i inne dodatkowe opcje.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA