fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Telekomunikacja i IT

Wyniki T-Mobile Polska w 2014 roku: przychody spadły o 6 proc.

O 5,8 proc. do 1,492 mld euro spadły w 2014 roku przychody sieci komórkowej T-Mobile Polska (bez GTS Poland) – wynika z danych zaprezentowanych przez Deutsche Telekom, właściciela komórkowej sieci. Niemal w równym stopniu obniżyły się przy tym wpływy ze sprzedaży w segmencie klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstwom (odpowiednio o 8,9 proc. i 8,1 proc.).

Wpływy z opłat za usługi mobilne spadły o blisko 10,3 proc. do 1 ,094 mld euro.

W samym IV kw. ub.r. spadek przychodów był mniejszy i wyniósł 2,8 proc. do 389 mln euro. Z usług jednak o 11 proc. do 266 mln euro.

Przychody roczne obniżyły się przy zachowaniu jednak średniego ARPU na poziomie 6 euro dzięki stabilizacji w segmencie telefonów na kartę. W ostatnim kwartale przychód z karty pre-paid skoczył T-Mobile Polska o 100 proc. rok do roku do 2 euro (8,4 zł).

EBITDA obniżyła się mniej, bo o 3,3 proc. do 579 mln euro (5 mln euro to czynnik jednorazowo ja podwyższający), co sprawia, że marża EBITDA polskiej spółki poprawiła się i wyniosła 38,8 proc.

W przeliczeniu na polską walutę zmiany były podobne. Łączne przychody T-Mobile Polska w 2014 r. spadły o 6 proc. do 6,23 mld zł, EBITDA o 4 proc. do 2,42 mld zł.  Wpływy w segmencie klientów indywidualnych były o 9 proc. niższe niż w 2013 r. i zamknęły się sumą 3,68 mld euro. W segmencie biznesowym obniżyły się w takim samym stopniu do 2,08 mld zł.

ARPU z karty SIM w T-Mobile Polska wyniosło w 2014 r. 25,1 zł, obniżając się o 1 proc. rok do roku. W segmencie kontraktowym obniżyło się o 9 proc. do 45,9 zł.

IV kwartał ub.r. przyniósł T-Mobile Polska spadek łącznej liczby aktywnych kart SIM o 27 tys. do 15,702 mln. Odbyło się to głównie za sprawą ubytku w segmencie klientów abonamentowych, których grono skurczyło się o 68 tys. do 6,823 mln.

Natomiast kart SIM w segmencie pre-paid przybyło w tym czasie: przyrost wyniósł 41 tys. kart SIM (do 8,878 mln) i zniwelował tym samym część ubytku w segmencie post-paid.

Czwarty kwartał ub.r. był okresem, w którym T-Mobile Polska mocno ograniczył koszty pozyskiwania i utrzymania klientów. Wskaźniki SAC i SRC spadły odpowiednio o 58,3 i 81,8 proc. W całym roku były one niższe o odpowiednio 50 i 25 proc. niż w roku 2013 r. Ubiegłoroczne SAC i SRC to odpowiednio 37,6 zł i 75,2 zł.

O 10 proc. do 140 minut wzrosła średnia długość rozmów prowadzonych przez użytkowników sieci. Klienci kontraktowi wydzwaniali miesięcznie 269 minut, o 12 proc. więcej niż w 2013 r.  Mimo to, wpływy z rozmów stanowią coraz mniejszą część ARPU. Usługi inne niż głosowe odpowiadały w ub.r. już za 37 proc. ARPU (w IV kw. – 38 proc.).

Źródło: rpkom.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA