fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Polityka

Sondaż: TVN24 najbardziej obiektywną telewizją informacyjną w czasie kampanii wyborczej

Fotorzepa/ Jerzy Dudek
TVN24 zachowywał największy obiektywizm w czasie kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi - wynika z sondażu, przeprowadzonego przez agencję badań SW Research dla „Rzeczpospolitej”.

Sposób relacjonowania kampanii w telewizji był w tegorocznych wyborach wyjątkowo istotną kwestią, m.in. z powodu zamieszania związanego z debatami kandydatów. Przed I turą odbyły się dwie debaty - obie w telewizji publicznej - najpierw 6 maja, gdy wybory miały się odbyć w pierwotnym terminie, a następnie 17 czerwca. W pierwszej wzięło udział 10 kandydatów, w drugiej 11, przy czym oprócz nowego kandydata Waldemara Witkowskiego, Małgorzatę Kidawę-Błońską zmienił Rafał Trzaskowski.

Przeczytaj: Debata prezydencka. 5 pytań i pytania o pytania

Ale przed II turą prawdziwej debaty już nie było. Trzaskowski na tydzień przed głosowaniem zapowiedział, że nie weźmie udziału w wydarzeniu, zaplanowanym przez TVP w Końskich, a zaprosił dziennikarzy do zadawania pytań na „Arenie Prezydenckiej” w Lesznie. W Końskich był tylko Andrzej Duda. W czasie trwania programu moderator kilka razy przypominał, że kandydat KO nie przyjechał i nie stanął do pojedynku.

Szczegóły: Debata korespondencyjna: Duda w Końskich, Trzaskowski w Lesznie

Debaty mogły się odbyć nie tylko w TVP. TVN, TVN24 oraz portale Onet i Wirtualna Polska zaproponowały obu kandydatom własną debatę, ale nie doszło do niej, gdy odmówił sztab Andrzeja Dudy, tłumacząc, że prezydent ma wtedy zaplanowane spotkania w województwach zachodniopomorskim i lubuskim. Ale w terminie, w którym debata miała się odbyć, Duda udzielił wywiadu Polsatowi News. Trzaskowski tego samego dnia był w TVN24.

Później prezydent zaproponował, żeby debatę zorganizowały wspólnie trzy największe telewizje informacyjne. Ostatecznie kandydaci nie spotkali się. Politycy opozycji i komentatorzy zarzucali później TVP Info, że relacjonowała spotkania z wyborcami Andrzeja Dudy oraz premiera Mateusza Morawieckiego, który aktywnie włączył się w kampanię, a nie pokazywała na żywo wieców Rafała Trzaskowskiego.

W wieczór wyborczy, niedługo po ogłoszeniu sondażowych wyników, minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro mówił, że „musimy zadbać o podstawowe mechanizmy działania demokracji, do nich należy na pewno rzetelne informowanie o tym, co dzieje się realnie w obszarze władzy publicznej w Polsce”. - Nie powinno być tak, że część mediów staje się tak naprawdę sztabem wyborczym jednego z konkurentów; nie możemy udawać, że tego nie widzimy - przekonywał. Z kolei komitet Rafała Trzaskowskiego, składając protest wyborczy, podnosił m.in. zarzut „dotyczący działalności TVP i wspomagania przez nią jednego tylko z kandydatów, a dyskredytowania ciągłego kandydata Rafała Trzaskowskiego” - jak mówił Grzegorz Wójtowicz, pełnomocnik wyborczy komitetu.

Dowiedz się więcej: Korwin-Mikke: TVP to nie medium publiczne tylko tuba propagandowa partii u władzy

Jak pracę telewizji informacyjnych w czasie kampanii oceniają Polacy? Na pytanie „która z wymienionych telewizji informacyjnych Pani/Pana zdaniem zachowywała największy obiektywizm w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi” 33,2 proc. ankietowanych wskazało TVN24. Na drugim miejscu znalazł się Polsat News, wybrany przez 29,6 proc. respondentów.

Na ostatnim miejscu, zdaniem ankietowanych w sondażu przeprowadzonym dla „Rzeczpospolitej”, znalazła się TVP Info. Wskazało ją 13 proc. badanych. - Blisko co czwarty ankietowany nie ma zadania w tym temacie - dodaje Wiktoria Maruszczak, Senior Project Manager w agencji badań SW Research.

- Największa różnica pomiędzy kobietami a mężczyznami pojawiała się przy telewizji TVN24 (kobiety 31 proc. a mężczyźni 36 proc.). TVN24 jako telewizję obiektywną uznały osoby głównie powyżej 50. roku życia (42 proc.), a Polsat News – osoby do 34 lat (36 proc.). W przypadku TVN24 najwięcej osób, które uznały tę stacją za najbardziej obiektywną, posiada wykształcenie wyższe (38 proc.), natomiast w przypadku TVP Info – zasadnicze zawodowe (23 proc.) - mówi Maruszczak.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28.07-29.07.2020 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA