Inteligentny budynek z polską marką

Zwycięzca konkursu chce się stać jednym z czołowych brandów na świecie w swojej branży

Aktualizacja: 16.12.2016 23:11 Publikacja: 17.12.2013 01:00

Inteligentny budynek z polską marką

Foto: materiały prasowe

Fibaro. Tę nazwę warto zapamiętać. Nie tylko dlatego, że to zwycięzca tegorocznej, trzeciej już edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu. Pod logo Fibaro poznańska Fibar  Group produkuje bowiem bezprzewodowy system tzw. inteligencji budynkowej, który przebojem wdziera się na kolejne rynki.

Rozwiązanie, które umożliwi zarządzanie pracą większości elektronicznych sprzętów i domowych instalacji za pomocą komputera, smartfonu lub tabletu, sprzedawane jest już w 55 krajach. Ale to nie zaspokaja apetytu firmy. Jej prezes Maciej Fiedler liczy, że do końca przyszłego roku marka Fibaro obecna będzie na wszystkich rozwiniętych rynkach. A po czterech latach zdobędzie minimum 0,5 proc. światowego, bardzo rozdrobnionego, rynku systemów zarządzania domem.

Być jak Apple

Historia sukcesu Fibaro zaczęła się dość nietypowo. W roku 2009 Maciej Fiedler – pomysłodawca Fibaro, a jednocześnie obecny prezes i szef działu R&D firmy Fibar Group – poszukiwał optymalnego rozwiązania automatyki budynkowej do zainstalowania we własnym domu. Przeglądał propozycje firm oferujących systemy zarówno kablowe, jak i bezprzewodowe, jednak żadna z nich nie spełniło wszystkich jego wymagań.

Postanowił więc stworzyć własny system, którym umożliwiałby kontrolę, sterowanie, monitoring i autonomiczną pracę wszystkich urządzeń elektronicznych w obiekcie oraz poza nim. – Kiedy zaczynaliśmy, wiele osób twierdziło, że jesteśmy szaleńcami, ponieważ rynek nie jest jeszcze gotowy na tego typu rozwiązania. W chwili obecnej sprzedajemy na 55 rynkach świata, a nasze produkty są cenione za jakość wykonania, niebagatelny design, zaawansowane funkcjonalności oraz łatwość użytkowania – mówi Joanna Ossowska, dyrektor marketingu w Fibar Group. Nie ukrywa, że spółka celuje jeszcze wyżej. – Chcemy stać się czołowym dostawcą rozwiązań automatyki budynkowej na rynku europejskim, a w dalszej perspektywie – światowym. W tym momencie największym wyzwaniem jest podbicie rynku amerykańskiego i wyrównanie sprzedaży w USA do sprzedaży na całą Europę – tłumaczy.

Oprócz USA polska firma zamierza zdobyć rynek rosyjski. Chce być pierwszą oferującą rozwiązania oparte na technologii Z-Wave w tym kraju. Fibaro ma być także dystrybuowane w Argentynie, Meksyku, Kanadzie oraz Maroku. – Dla nas świat to za mało – żartuje Joanna Ossowska. Nie wątpi jednak w sukces. – Kiedyś nie wierzono, że komputery będą w większości domów, a my już teraz wiemy, że automatyka budynkowa jest przyszłością budownictwa – podkreśla.

Maciej Fiedler od początku wiedział, że chce tworzyć markę globalną. Dlatego podpatrywał, jak to robią najlepsi. – Naszym mentorem w dziedzinie marketingu niezaprzeczalnie stał się Apple – zdradza Joanna Ossowska.

Choinki i Himalaje

Szefowa marketingu podkreśla, że wprowadzając nowe produkty na rynek, firma stara się pokazać przede wszystkim ich funkcjonalności, bazując na emocjach, które  mogą wyzwalać. – Nasze produkty cechują unikalny design, rozmiar oraz innowacyjność, które stale są podkreślane w przekazie marketingowym. W Polsce tę strategię musieliśmy trochę poprzedzić akcją typowo edukacyjną, ponieważ automatyka budynkowa była uważana za rozwiązanie rodem z filmów science fiction – dodaje Ossowska.

Dotarcie do konsumentów nie jest zatem proste. – Żyjemy w czasach bardzo wymagającego i kreatywnego konsumenta, dlatego musimy sięgać po coraz bardziej niestandardowe rozwiązania, by osiągać zamierzone efekty – podkreśla  szefowa marketingu  Fibar Group.  Firma stosuje tzw. marketing 360, czyli stara  się dotrzeć do klienta wszystkimi kanałami. Duży nacisk stawia na rozwój kanałów socjalmediowych i budowanie społeczności wokół marki.

Teraz, wraz z  partnerami z różnych stron świata,  jest np. na etapie przygotowywania akcji świątecznej, promującej bezprzewodowość systemu oraz zdalny dostęp z każdego miejsca na świecie. Akcja ma polegać na symbolicznym rozpalaniu światełek na choinkach poprzez aplikacje Fibaro na smartfonach.

Będzie jednak sporym wyzwaniem, gdyż  choinki rozświetlać będą partnerzy znajdujący się w różnych krajach. I tak np. w Chicago lampki rozświetli osoba znajdująca się w  Brazylii, a choinka w Londynie zostanie zapalona przez Polaków z Poznania. – Jesteśmy na ostatnim etapie spinania akcji i mamy nadzieję, że wszystko uda nam się sprawnie przeprowadzić mimo różnic czasowych – zaznacza Joanna Ossowska.

W tym roku Fibar Group przeprowadził już podobną, choć  znacznie bardziej spektakularną akcję; spółka została partnerem wyprawy w Himalaje. Mariusz Małkowski miał wspiąć się na Cho Oyu, szósty pod względem wysokości szczyt świata (8201 m n.p.m.). Udało się, ale to nie był koniec zadania. Małkowski miał ze szczytu sterować różnymi elektronicznymi sprzętami i instalacjami, by zademonstrować zalety domowej automatyki. – Dotychczas prezentowaliśmy funkcjonalność inteligencji budynkowej w bardziej tradycyjnych warunkach. Dzięki wyprawie Z-wave Himalayan udowodniliśmy, że nawet w tak odległym miejscu można mieć pełną kontrolę nad swoim domem, a także że tego typu technologia funkcjonuje bez zastrzeżeń również w ekstremalnych warunkach – zaznaczają w poznańskiej spółce.

Fibar Group o jakość swojej marki dba jednak na wiele sposobów. Niedawno spółka uruchomiła akcję świąteczną dedykowaną   klientom. Przygotowała świąteczną ikonę do zapalania choinki, po którą mogą zgłaszać się mailowo. – Za każdy przesłany do nas film z rozświetlania swojej choinki bezprzewodowo przez Fibaro firma przekaże paczkę świąteczną do domu dziecka – wyjaśnia Joanna Ossowska.

Synonim innowacyjności

Zwycięska marka naszego konkursu, choć na rynku pojawiła się dopiero cztery lata temu, na koncie ma już wiele nagród i wyróżnień. Jest m.in. zdobywcą tytułu National Champion w konkursie European Business Awards 2013/2014, godła Firma Roku 2013, a także – dwukrotnie – tytułu Lider Innowacji i Rozwoju. System inteligentnego domu Fibaro zdobył także pierwszą nagrodę podczas III Wystawy Teletechnika, Nagrodę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz nagrodę Złoty Volt za najlepszy produkt elektrotechniczny przyznaną przez Polską Izbę Gospodarczą Elektrotechniki.

W ubiegłym roku Fibaro zwyciężyło w konkursie Męska Rzecz, w kategorii Gadżet i elektronika, zaś w tym – uzyskało nominację do Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska. – Wszystkie działania nakierowane są na zwiększenie świadomości marki Fibaro jako najbardziej innowacyjnej i wszechstronnej na świecie – przekonują przedstawiciele spółki.

Fibaro. Tę nazwę warto zapamiętać. Nie tylko dlatego, że to zwycięzca tegorocznej, trzeciej już edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu. Pod logo Fibaro poznańska Fibar  Group produkuje bowiem bezprzewodowy system tzw. inteligencji budynkowej, który przebojem wdziera się na kolejne rynki.

Rozwiązanie, które umożliwi zarządzanie pracą większości elektronicznych sprzętów i domowych instalacji za pomocą komputera, smartfonu lub tabletu, sprzedawane jest już w 55 krajach. Ale to nie zaspokaja apetytu firmy. Jej prezes Maciej Fiedler liczy, że do końca przyszłego roku marka Fibaro obecna będzie na wszystkich rozwiniętych rynkach. A po czterech latach zdobędzie minimum 0,5 proc. światowego, bardzo rozdrobnionego, rynku systemów zarządzania domem.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko