Marki Polskie

Cenna marka daje przewagę

Fotorzepa/Robert
Orlen, Biedronka i PKO BP – to trzy najdroższe polskie marki. Ich łączna wartość przekroczyła w 2017 r. 11,3 mld zł, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordzistą wzrostu jest warta niemal 2 mld zł Poczta Polska.

– Ranking „Rzeczpospolitej, który pokazuje siłę polskiej gospodarki, już sam w sobie jest, po 14 latach, najcenniejszą i najmocniejszą tego typu marką w Polsce – mówił prowadzący galę Marcin Piasecki, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej” i koordynator rankingu.

– Przedsiębiorcy budujący silne polskie marki są przykładem dbałości o wizerunek i wiarygodność oraz dobrą jakość – podkreślała podczas gali Andżelika Możdżanowska, sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw.

– Ten ranking to dla nas powód do dumy i wyzwanie, aby nie zawieść naszych lojalnych klientów i zdobyć zaufanie tych, dla których jeszcze nie jesteśmy firmą pierwszego wyboru. Miejsce, które Poczta Polska zdobyła w rankingu, to dowód na to, że Polacy nie tylko nas znają, ale także doceniają naszą pracę i mają do nas zaufanie – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej, który podczas czwartkowej gali w Audi Centrum Warszawa Okęcie odebrał statuetkę dla najdroższej marki w kategorii: usługi.

Poczta Polska, której logo zostało w tym roku wycenione na prawie 2 mld zł, jest nie tylko liderem w swojej kategorii, ale też liderem wzrostu w tegorocznym rankingu (wartość jej logo zwiększyła się ponad 18-krotnie). Powód do radości miał też Maciej Mazurkiewicz, prezes firmy Funtronic, laureata tegorocznej VII edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu. Główna nagroda – warta 250 tys. zł kampania reklamowa ufundowana przez Gremi Media, wydawcę „Rzeczpospolitej”, przyda się młodej firmie, która pod marką Funtronic Magiczny Dywan oferuje innowacyjny, przyszłościowy produkt: interaktywną podłogę do nauki, zabawy i rehabilitacji.

– Intensywnie pracujemy nad rozwojem naszej marki na rynku zagranicznym. Liczymy, że liczne międzynarodowe wyróżnienia, jak m.in. ścisły finał Bridge to MassChallenge czy Digital Champions, pozwolą nam uzyskać wsparcie rządowe naszych działań marketingowych i eksportowych – podkreślił Maciej Mazurkiewicz.

Zmieniły się też zasady rankingów branżowych, w których porównujemy marki w 12 rynkowych kategoriach. W tym roku kryterium nie była już moc, ale wartość znaków towarowych. W wyniku tej zmiany w większości kategorii nastąpiły przetasowania na podium, gdzie pojawili się nowi liderzy. Najdroższa polska marka, Orlen, została też trudnym do pobicia zwycięzcą w kategorii produktów niespożywczych, zaś w kategorii handel bezkonkurencyjna okazała się Biedronka, wicelider całego rankingu. W części branż ubiegłoroczni liderzy utrzymali swoje miejsce na podium także jako najdroższe marki. W kategorii finanse statuetka zwycięzcy trafiła do PKO Banku Polskiego, a liderem kategorii napoje bezalkoholowe po raz kolejny została marka Tymbark.

Adam Ruciński, prezes BTFG Advisory, podkreśla, że choć budowa silnej marki wymaga zwykle kilkunastu lub kilkudziesięciu lat pracy, to przynosi firmom wymierne korzyści, pomagając zwiększyć rentowność i przyspieszyć rozwój. – Poprzez franczyzę możemy udostępnić know-how oraz znak towarowy innemu podmiotowi, który będzie zajmował się działalnością operacyjną, przekazując nam ustalony procent od sprzedaży – wyjaśnia.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL