fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Linie różnie bronią się przed koronawirusem

Adobe Stock
easyJet uziemił całą flotę i odeśle z pracy na 2 miesiące personel pokładowy, flydubai zmniejszy od kwietnia na 3 miesiące wypłatę poborów załodze, a SAS zwiększy liczbę lotów cargo samolotami pasażerskimi.

W związku z pandemią tani brytyjski przewoźnik ogłosił bezterminowe uziemienie swych 344 samolotów i objęcie 2-miesięcznym bezrobociem technicznym 4 tys. brytyjskich pracowników pokładowych, którzy od 1 kwietnia będą dostawać po 80 proc. średnich zarobków w ramach rządowego programu zachowywania miejsc pracy.

easyJet stracił w ciągu miesiąca połowę swej wartości rynkowej do ok. 2,3 mld funtów (2,9 mld dolarów), znalazł się też pod presją założyciela, Steliosa Haji-Ioannu, który zwrócił się do niego na piśmie o anulowanie albo renegocjacje zamówienia za 4,5 mld funtów 107 samolotów Airbusa, bo może to zagrozić cenie akcji.

Koronawirus doprowadził do zawieszenia europejskiego transportu lotniczego. Inny mały przewoźnik Loganair zapowiedział zwrócenie się o pomoc publiczną, a Virgin Atlantic już to zrobił.

Tani przewoźnik z Dubaju, flydubai zmniejszy wypłaty swym pracownikom na okres 3 miesięcy zaczynając od kwietnia.. — Tej decyzji nie podjęto łatwo, a ma zapewnić pewną stabilizację w niepewnym czasie i zmniejszyć wpływ na wszystkich zatrudnionych zakłóceń normalnego trybu życia — powiedziała Reuterowi rzeczniczka linii.

Nie ujawniła, o ile te wypłaty zostaną zmniejszone, ale dodała, że szefowie przeznaczą większą część swych zarobków, takie rozwiązanie podjęto, by zmniejszyć skutki dla pracowników niższych szczebli. Inne dodatki do wynagrodzenia nie ulegną zmianie — dodała. Jeden z pracowników powiedział anonimowo, że piloci i inżynierowie dostaną połowę podstawowych poborów, a personel kabinowy o 25 proc. mniej. Druga linia w emiracie, Emirates obniżyła wcześniej przejściowo zarobki pracowników.

Skandynawski SAS postanowił we współpracy z duńską firmą logistyczną Scan Global Logistics zwiększyć na trasie Sztokholm-Chicago liczbę lotów samolotów pasażerskich tylko z ładunkami. Pierwszy samolot zabrał do Stanów głównie sprzęt medyczny, lekarstwa i towary wrażliwe na temperaturę. — To był pierwszy lot, dostaliśmy już zapytania o dalsze i rozpatrujemy je — powiedziała rzeczniczka. Poinformowała, że samolot z pasażerami może zabrać 20 ton frachtu, a bez pasażerów 30 ton.

Szef działu SAS Cargo, Leif Rasmussen oświadczył, że „SAS dostaje obecnie wiele zapytań o loty ad hoc z pasażerami i ładunkami. Oceniamy te prośby i wybieramy te połączenia, które są najważniejsze dla naszej firmy i naszych klientów".

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA