fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Gospodarka

Polska staje się krajem programistów

123RF
Zaczyna się ofensywa w edukacji informatycznej. Inwestują w nią i rząd, i prywatny biznes.

W styczniu 2017 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uruchomi kampanię społeczną promującą programowanie. Jak wyjaśnia Katarzyna Zawada, rzecznik ministerstwa, ogólnopolska kampania, która rozpocznie się 25 stycznia, ma przybliżyć Polakom potencjał branży gier wideo i zachęcić ich do zainteresowania się programowaniem i projektowaniem gier.

Kod pierwszaka

Kampania skierowana głównie do młodych ludzi jest jednym z elementów szerszego planu rządu, który chce wspierać w Polsce naukę informatyki i programowania. Na różnych poziomach, poczynając od pierwszych klas szkoły podstawowej, co przewiduje wspólny plan trzech resortów – rozwoju, cyfryzacji i edukacji narodowej. Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, plan będzie koncentrował się zarówno na masowych działaniach (wsparciu nauki programowania dzieci z klas I–III oraz mentoringu dla ich nauczycieli), jak i projekcie kierowanym do najbardziej uzdolnionych młodych informatyków uczących się w gimnazjach i liceach.

– Mamy olbrzymi potencjał, by stać się centrum programowania w Europie – podkreśla prof. Krzysztof Diks z Instytutu Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, współautor przygotowanej dla Ministerstwa Cyfryzacji „Całościowej koncepcji wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej w kierunku zwiększonego kształcenia wybitnych specjalistów".

Ten potencjał dostrzegły też międzynarodowe firmy, które w ostatnich latach na potęgę inwestują u nas w centra usług IT, w tym produkcji oprogramowania. To w dużej mierze dzięki nim zatrudnienie w sektorze ICT (technologie informacyjne i telekomunikacyjne) wzrosło w ostatnich pięciu latach o 25 proc., do niemal 230 tys. osób. Według Eurostatu, który szerzej interpretuje tę specjalizację, przekracza zaś 420 tys.

Rozwój usług IT w ostatnich latach sprawił, że pracodawcy rywalizują o absolwentów nie tylko czołowych uczelni, ale i mniej znanych szkół oraz o studentów. Tym bardziej że – jak wynika z danych GUS – mimo popularności kierunków informatycznych wśród maturzystów, liczba absolwentów tych studiów w ostatnich latach malała m.in. ze względu na niż demograficzny.

Rosnący niedobór

Tymczasem popyt na specjalistów ICT stale rośnie: na portalu Pracuj.pl w I–III kw. mieli do wyboru 57 tys. ofert, ponad jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Jak przypomina resort cyfryzacji, deficyt informatyków sięga u nas 50 tys. osób i co roku rośnie o 3–5 proc.

– Sektor IT od wielu lat boryka się z narastającymi niedoborem odpowiednich kandydatów – ocenia Leszek Kowalczykiewicz, prezes firmy IT Kontrakt z grupy Work Service. Według niego ten niedobór jest czynnikiem ryzyka dla perspektyw Polski, która ma wszelkie możliwości, aby stać się hubem IT w tej części Europy. – Wskutek napływu nowych inwestorów rynek stał się tak chłonny, że system edukacji nie jest w stanie wypełnić powstałych luk – dodaje szef IT Kontrakt.

– Należy powszechnie uczyć myślenia algorytmicznego i elementów programowania. To są umiejętności XXI wieku. Powszechność nauki programowania pozwoli bardzo szybko dotrzeć do talentów – podkreśla prof. Diks.

Na tę powszechność stawiają szybko rozwijające się prywatne szkoły programowania, które pomagają wypełnić lukę kadrową, widząc też, że kompetencje IT potrzebne są w coraz większej grupie branż. – Polskie uczelnie kształcą dobrych fachowców informatycznych, ale liczba absolwentów tych kierunków jest za niska w stosunku do zapotrzebowania – twierdzą bracia Tchórzewscy, założyciele szkoły programowania Coders Lab. Ma już kilkuset absolwentów, podobnie jak Software Development Academy, której partnerami jest już 90 firm z branży IT i telekomunikacyjnej. Od kilku miesięcy działa polska spółka start-upu CodersTrust, którą kieruje Beata Jarosz, była wiceprezes GPW.

Opinia

Piotr Woźny, wiceminister cyfryzacji

Decyzja o przeznaczeniu 124 mln zł z programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na naukę programowania adresowaną do dzieci z klas 1–3 z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich oraz ich nauczycieli wynika z przekonania, że wspieranie aktywów społeczno-intelektualnych Polaków i wspomaganie u młodego pokolenia rozwoju kompetencji IT stanowić będzie praktyczne narzędzie przezwyciężenia pułapek rozwojowych stojących przed Polską. O potencjale naszego kraju w informatyce świadczą wyniki polskich olimpijczyków na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej. W klasyfikacji medalowej po 28 edycjach Polska zajmuje drugie miejsce na świecie, ustępując jedynie Chinom, a wyprzedzając Rosję. Pod względem liczby złotych medali zajmujemy czwartą pozycję w tym rankingu.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA