Reklama

Błędy w rankingach "Perspektyw"

Ranking Maturalny „Perspektyw” dla nauczycieli, rodziców i uczniów jest kluczowym punktem odniesienia. Błędy w rankingu oraz przypadki dyskryminacji niedowidzących uczniów odkrył gdański nauczyciel, który od kilku lat informował "Perspektywy” o nieprawidłowościach.

Aktualizacja: 08.01.2019 11:17 Publikacja: 08.01.2019 08:11

Błędy w rankingach "Perspektyw"

Foto: Fotorzepa

Najbardziej prestiżowy Ranking Maturalny "Perspektyw" co najmniej dwukrotnie został poważnie zafałszowany. Mimo wiedzy o poważnym błędzie w obliczeniach i o dyskryminacji uczniów niedowidzących władze „Perspektyw" od kilku lat bagatelizowały sprawę i nie chciały publicznie przyznać się do błędu ani sprostować wyników. Aż do wczoraj... - informuje onet.pl.

"Perspektywy" co roku publikują ranking najlepszych liceów i techników w kraju. Jego bardzo ważną częścią jest Ranking Maturalny. Na jego wyniki każdego roku czekają dyrektorzy, nauczyciele, władze oświatowe, ale przede wszystkim dziesiątki tysięcy młodych ludzi i ich rodzice, którzy traktują go jako kluczowy punkt odniesienia przy wyborze szkoły średniej. Same "Perspektywy" określają ranking jako "wielką, zbiorową fotografię polskiej edukacji".

Czytaj także: Najlepsze licea i technika 2018

Sposób liczenia punktów przy sporządzaniu rankingu "Perspektyw" jest dość czytelny, co pozwala w zasadzie każdemu na jego samodzielne utworzenie i to znacznie wcześniej niż następuje jego publikacja. Jest jeden tylko problem: wyniki matur są podawane przez poszczególne okręgowe komisje egzaminacyjne w sposób całkowicie dowolny, przez co uzyskanie jednolitej, ogólnopolskiej bazy danych jest uciążliwą i dość czasochłonną pracą. Pracownicy "Perspektyw" co roku wykonują mrówczą pracę, by taką bazę stworzyć, podając przy tym wyniki z rzadko spotykaną dokładnością. Jednak ta praca traci sens, gdy w obliczeniach pojawiają się poważne błędy.

Nauczyciel z Gdańska odkrywa poważne nieprawidłowości

W 2012 roku Krzysztof Horodecki - nauczyciel fizyki z Gdańska, analizując ranking maturalny "Perspektyw" za 2011 rok, zauważył, iż jest on tak skonstruowany, że traktuje uczniów piszących maturę na arkuszu innym niż standardowy tak, jakby dostali ze wszystkich przedmiotów zero punktów. Najczęściej są to uczniowie niedowidzący, piszący na tzw. arkuszu A4, który od standardowego różni się jedynie wielkością czcionki. Nie ma to wprawdzie najczęściej wielkiego wpływu na pozycję szkoły, gdyż uczniów takich nie ma zbyt wielu, ale sam fakt traktowania osób niepełnosprawnych w taki sposób budzi oburzenie.

Reklama
Reklama
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama