Reklama

Maj: Koniec kryzysu sprzyja dobroczynności

Konrad Maj, psycholog społeczny z SWPS w rozmowie z Joanną Ćwiek o tym, czy Polacy chętnie pomagają innym.

Publikacja: 15.12.2013 07:00

Rz: Polacy z roku na rok coraz chętniej przeznaczają pieniądze na działalność dobroczynną. Dlaczego nagle zrobiliśmy się tak hojni?

Konrad Maj:

Polacy zawsze byli wrażliwymi ludźmi, a po sukcesach rozmaitych akcji coraz bardziej przekonują się, że pomaganie innym ma sens.

Tegoroczna szczodrość Polaków to także sygnał, że kryzys powoli mija. Na fali optymizmu wynikającej z polepszającej się sytuacji materialnej w ich domach, coraz chętniej dzielą się z innymi. W większym zainteresowaniu świąteczną pomocą pomaga także pogoda. Kiedy jest ciepło, chętniej angażujemy się w różne akcje na zewnątrz. Gdyby było zimno, szukalibyśmy schronienia we własnych domach.

Wolimy jednak pomagać bezpośrednio potrzebującym, a nie za pośrednictwem organizacji filantropijnych.

Reklama
Reklama

Bo nie ufamy pośrednikom. Jeśli szykujemy dla kogoś paczkę, to dokładnie wiemy, do czyich rąk trafi. Przekazując pieniądze na organizacje charytatywne, obawiamy się, że nie zostaną one wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.

Ale nad żebrakiem na ulicy pochylamy się jednak niechętnie.

Mamy opory przed takim działaniem, bo często przekonujemy się, że one nie mają sensu. Polacy są świadomi, że to nie jest dobry sposób wyprowadzania ludzi z bezdomności. Policja i straż miejska dostatecznie często apelują, że wspieranie ulicznych żebraków utrwala ich pozostawanie w bezdomności. Zwłaszcza że część żebrzących osób w ogóle nie ma ochoty na inne życie. Chcąc pomóc takim ludziom, lepiej wspierać organizacje, które się tym zajmują.

Czy wspieramy innych, bo chcemy komuś pomóc czy raczej w ten sposób poprawiamy swoje samopoczucie?

Myślę, że z obu powodów. I naprawdę nie ma w tym nic złego.

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama