Reklama

Polska specjalność eksportowa – luksusowe jachty

Blisko miliard złotych rocznie warta jest jedna z najbardziej luksusowych polskich specjalności eksportowych – sprzedaż jachtów i łodzi motorowych. W tej branży jesteśmy potęgą.

Publikacja: 23.12.2015 14:32

Polska specjalność eksportowa – luksusowe jachty

Foto: materiały prasowe

W budowie łodzi do 10 metrów długości staliśmy się już drugim po Stanach Zjednoczonych producentem w świecie. Za jednostki z polskich stoczni zagraniczni klienci płacą po kilkaset tysięcy, a nawet po kilka milionów euro. –

Najwięcej zamówień dla polskich stoczni jachtowych napływa z Unii Europejskiej. - Głównymi odbiorcami naszych produktów są takie kraje jak Francja, Niemcy, Holandia czy Skandynawia – mówi Katarzyna Piszczako-Pałasz, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w banku Zachodnim WBK.

Jeszcze przed kryzysem na Wschodzie mocno rósł eksport do Rosji: w 2013 roku rosyjski rynek był już piątym pod względem wartości eksportowanych tam polskich jachtów. Ale polscy producenci coraz bardziej zainteresowani są także rynkami wschodzącymi: Brazylią, Indiami, Chinami. Zwłaszcza, że swoje łodzie sprzedają tam coraz śmielej producenci zachodni. - Producenci jachtów z Polski powinni koniecznie mocniej zainteresować się Ameryką Łacińską i Południową. Jest tam wiele rejonów interesujących dla sportów wodnych, gdzie polskie łodzie mogą być w powodzeniem wykorzystywane do celów turystycznych – uważa Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK. Jego zdaniem, prócz obecnego eksportu na Bahamy można byłoby z powodzeniem rozszerzyć sprzedaż do takich miejsc jak Jukatan i Riwiera Meksykańska, Belize, Karaiby, Wyspy Galapagos czy Kostaryka lub Kuba.

Zdaniem Piszczako-Pałasz, atutem polskich stoczni jachtowych są niższe koszty produkcji oraz duże możliwości firm w zakresie technologii, designu oraz jakości wykończenia. Producenci korzystają z najlepszego know-how, tych samych materiałów, którymi dysponują stocznie na południu Europy czy w Skandynawii, mają do dyspozycji projekty światowych firm designerskich. - Połączenie tych wszystkich cech decyduje o unikatowości polskiej oferty – twierdzi Piszczako-Pałasz.

Duże polskie stocznie jachtowe można policzyć na palcach obu rąk. Ale wszystkich firm powiązanych z branżą produkcji jachtów – zarówno mniejszych producentów, dostawców elementów, właścicieli marin itd. – jest blisko dziewięćset. Liderzy rynku to Galeon, Delphia Yachts, Sunreef, Ostróda Yacht, Balt Yacht, Ślepsk, Model-Art. Cała branża produkuje rocznie kilkanaście tysięcy łodzi. Są wśród nich jednostki bardzo duże i kosztowne: stocznia Sunreef Yachts, znana przede wszystkim z luksusowych katamaranów, ma na swoim koncie m.in. zwodowany w 2010 roku katamaran Sunreef 114 CHE wart blisko 11 milionów euro. Z kolei stocznia Galeon zaprezentowała 2 lata temu 25-metrowy jacht Galeon Crystal. Przy jego wykańczaniu zastosowano hebanowe, lakierowane na wysoki połysk drewno, inkrustowane masą perłową połączoną ze skórami egzotycznych zwierząt. Każda kabina została inaczej zaprojektowana, a wszystkie ozdobne elementy wykonano ręcznie.

Reklama
Reklama

O zaufaniu nabywców jachtów do polskich producentów świadczy nowy, bardzo wyraźny trend. Część dużych zachodnich producentów w ramach cięcia kosztów, zamiast produkować u siebie, zleca budowę jednostek stoczniom w Polsce. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku kilku firm skandynawskich, których jednostki są cenione i drogie. Polskie stocznie produkują dla nich łodzie, które te firmy sprzedają pod własnymi markami.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama