Ponad 25 proc. najmniejszych przedsiębiorstw nie korzysta z żadnych usług ubezpieczeniowych. Świadomość o konieczności posiadania ubezpieczenia jest wśród właścicieli mikrofirm wciąż niewysoka. Ubezpieczonych jest obecnie 74,8 proc. przedsiębiorstw. Dla porównania warto dodać, że w przypadku pozostałych firm należących do sektora MSP, współczynnik ten jest znacznie wyższy. Z usług ubezpieczeniowych korzysta 95,3 proc. małych firm i aż 99 proc. średnich. Dlaczego przedsiębiorcy tak rzadko decydują się na zakup polisy, która w razie nieprzewidzianych zdarzeń może uratować firmę od upadłości?
- W zeszłym roku sporządziliśmy ankietę, w której pytaliśmy klientów o przyczyny braku polis ubezpieczeniowych. Okazało się, że 64 proc. ankietowanych nie ubezpiecza się, ponieważ nie dysponują majątkiem ruchomym i trwałym. Wśród wymienianych powodów pojawiły się również kwestie związane z faktem, że polisy są nieobowiązkowe i, zdaniem ankietowanych, zbyt drogie - mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw Compensy.
Wśród najpopularniejszych ubezpieczeń brakuje ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności. Posiada je zaledwie 25 proc. mikroprzedsiębiorców. Ponadto zainteresowanie tą polisą spadło o 2 proc. w stosunku do zeszłego roku.
- Dla każdego właściciela firmy OC powinno być jednym z najistotniejszych, gdyż polega ono na ochronie przedsiębiorcy przed konsekwencjami zdarzeń, które mogą wyrządzić szkodę osobom trzecim w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - przekonuje Andruszkiewicz. - Przedsiębiorcy wciąż koncentrują się na zabezpieczeniu mienia czy drobnego sprzętu elektronicznego i niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy, z wysokości szkód jakie mogą wynikać np. z wyrządzenia szkody osobie trzeciej. Zasądzane odszkodowania bywają tak wysokie, że mogą przyczynić się nawet do upadku firmy - dodaje ekspert.
Sposób myślenia przedsiębiorców potwierdzają także dane mówiące o tym, jakich zagrożeń obawiają się najbardziej. Wśród wymienianych odpowiedzi pojawiały się kolejno: pożar, powódź, zalanie, kradzież, wandalizm, wyrządzenie szkody osobie trzeciej, przerwa w funkcjonowaniu działalności spowodowana awarią, choroba i śmierć właściciela. Spowodowanie szkody osobie trzeciej pojawia się dopiero pod koniec listy.