Producenci samolotów cierpią z powodu wirusa

Pandemia koronawirusa zaszkodziła przemysłowi lotniczemu. Airbus zawiesił produkcję i stopniowo wznawia ją, Boeing nie będzie montować dużych maszyn w stanie Waszyngton, Embraer wysłał ludzi na urlopy, a Bombardier zawiesił produkcję awionetek.

Publikacja: 24.03.2020 11:44

Producenci samolotów cierpią z powodu wirusa

Foto: Bloomberg

Boeing poinformował o wstrzymaniu od 25 marca na 14 dni produkcji samolotów szerokokadlubowcyh B777 i B787 w regionie Puget Sound koło Seattle. Przerwa zostanie poświęcona na porządne wysprzątanie budynków i maszyn. W tym regionie pracuje ok. 70 tys. ludzi, u kilkunastu potwierdzono koronawirusa, a jedna osoba zmarła.

Prezes Dave Calhoun stwierdził w komunikacie o przerwie w produkcji, że koncern współpracuje z organami ochrony zdrowia, klientami, dostawcami. „Ubolewamy z powodu trudności, jakich to przysparza im i naszym pracownikom, ale najważniejsze jest zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa wszystkim, którzy wspierają nasze produkty i usługi oraz wsparcie narodowego wysiłku walki z COVID-19” — cytuje Reuter.

Boeing skierował wcześniej część załogi na pracę z domu. Pracownicy fabryczni i inni, którzy nie mogą świadczyć telepracy otrzymają zapłatę jak za urlop w czasie zawieszenia produkcji. Przerwa nie dotyczy fabryki Boeinga w Południowej Karolinie.

Międzynarodowe Zrzeszenie Mechaników i Pracowników Lotnictwa (IAMAW) poinformowało Kongres USA, że ponad 500 tysiącom miejsc pracy przy produkcji w Stanach grozi likwidacja i zwróciło się o pakiet działań pomocowych, które będą przewidywać ochronę przez zwolnieniami z pracy.

Brazylijski Embraer skierował wszystkich pracowników, którzy nie mogą pracować z domu na płatny urlop do 31 marca. Utrzymał tylko kilka zasadniczych operacji. Takie rozwiązanie dotyczy wszystkich zakładów grupy w Brazylii i ma chronić załogę przed koronawirusem. W najbliższych dniach dyrekcja zadecyduje, czy wprowadzi podobne ograniczenia w innych krajach. Zapowiedziała współpracę z lokalnymi władzami i związkami zawodowymi w ustaleniu dalszych najlepszych kroków ochrony pracowników i jednoczenie działalności, aby zminimalizować ujemne skutki dla każdego zainteresowanego.

Kanadyjski Bombardier ogłosił zawieszenie do 13 kwietnia produkcji samolotów dyspozycyjnych w prowincjach Quebec i Ontario, w związku z ograniczeniami ogłoszonymi przez miejscowe władze. Zakłady w Ontario wykonują końcowy montaż modeli Global 5500, 6500 i 7500. W okólniku dla załogi firma poinformowała o zaprzestaniu mniej istotnych operacji w obu prowincjach. W poniedziałek 23 marca cześć pracowników fabryki w Toronto odesłano do domów po stwierdzeniu u jednego obecności koronawirusa. Zachorował w ubiegłym tygodniu i nie przychodził do pracy, od 16 marca jest w domu na kwarantannie.

Kanadyjska firma szkoleniowa CAE z Montrealu zwolniła 465 pracowników produkcyjnych, obniżyła zarobki członkom kierownictwa i nakłady inwestycyjne. Niemiecki producent silników MTU Aero Engines zapowiedział wstrzymanie na 3 tygodnie produkcji w niektórych zakładach w Europie.

Boeing poinformował o wstrzymaniu od 25 marca na 14 dni produkcji samolotów szerokokadlubowcyh B777 i B787 w regionie Puget Sound koło Seattle. Przerwa zostanie poświęcona na porządne wysprzątanie budynków i maszyn. W tym regionie pracuje ok. 70 tys. ludzi, u kilkunastu potwierdzono koronawirusa, a jedna osoba zmarła.

Prezes Dave Calhoun stwierdził w komunikacie o przerwie w produkcji, że koncern współpracuje z organami ochrony zdrowia, klientami, dostawcami. „Ubolewamy z powodu trudności, jakich to przysparza im i naszym pracownikom, ale najważniejsze jest zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa wszystkim, którzy wspierają nasze produkty i usługi oraz wsparcie narodowego wysiłku walki z COVID-19” — cytuje Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej