Reklama

Ukraina podnosi ceny biletów do Polski i na Węgry. Powód? Za mało pasażerów

Od najbliższej soboty, 1 lutego podrożeją bilety kolejowe na trasach z Kijowa do Budapesztu i Warszawy. Wysokość podwyżki jest uzależniona od klasy podróży. Bilety z Kijowa do Austrii i do Mołdowy nie zdrożeją.

Publikacja: 29.01.2025 14:44

Ukraina podnosi ceny biletów do Polski i na Węgry. Powód? Za mało pasażerów

Foto: Adobe Stock

Powodem podwyżki, która wyniesie od 17 do 37 proc., jest według komunikatu Kolei Ukraińskich spadek popytu na te podróże. Ale i fakt, że spółka więcej musi zapłacić za energię, paliwo i utrzymanie infrastruktury oraz części zamiennych do lokomotyw. Z powodu utrzymywania sztucznie zaniżonych cen ukraiński przewoźnik stracił w 2024 roku 18 mld hrywien - informują Koleje Ukraińskie.

O ile więcej trzeba będzie zapłacić

Bilet na pociąg pospieszny z Kijowa do Warszawy, po uwzględnieniu obowiązujących zniżek, kosztował dotychczas od 19 do 45 euro. Teraz wszystkie zniżki na podróże do Polski i na Węgry mają być cofnięte.

A ceny biletów do Polski wzrosną o 20-27 proc. w wagonach I klasy Intercity, a w wagonach sypialnych podrożeją o 9-27 proc. Ale na trasach najbardziej popularnych, jak np. Kijów-Warszawa, trzeba będzie zapłacić aż o 37 proc. drożej. Z kolei podróżujący z Kijowa do Budapesztu muszą się liczyć z wydatkiem większym o 17 proc. w wagonach sypialnych i o 21 proc. w wagonach z przedziałami.

Jak informują Koleje Ukraińskie w komunikacie, po „starych cenach” można kupić bilety do 31 stycznia, warunkiem jest skorzystanie z odpowiedniej aplikacji.

Obowiązujące do końca tego tygodnia zniżki Koleje Ukraińskie wprowadziły chcąc spopularyzować korzystanie z tego środka podróży, tak aby w mniejszym stopniu korzystać z transportu drogowego, który jest mniej bezpieczny.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kolej kupi pociągi jadące 200 km/h i szybciej, ale nie ma dla nich torów

Cena się nie zmieniała, ale koszty rosły

„Koleje Ukraińskie wcześniej uzgodniły z kolejami z krajów sąsiadujących, że trasy międzynarodowe będą promowały podróże znaczącymi zachętami. Teraz jednak nasza firma jest zmuszona stopniowo wycofywać się z tych promocji, ponieważ wzrosły wydatki, w tym także na energię. Straty z tytułu przewozów pasażerskich w roku 2024 wyniosły 18 mld hrywien” — czytamy w komunikacie.

Wysokość podwyżek została zatwierdzona przez radę nadzorczą Kolei Ukraińskich 5 grudnia 2024. Argumentowano wtedy, że cena pozostała niezmienna od 2022 roku i propozycję podwyżki wysłano do zatwierdzenia Urzędu ds. Taryf i Ministerstwa Transportu. W uzasadnieniu wskazywano, że od 2022 roku ceny energii wzrosły o 166 proc., olej napędowy podrożał o 110 proc., a części zamienne do lokomotyw o 217 proc. Ukraińcy informują jednocześnie, że podwyżka cen biletów pozwoli im na sfinansowanie utrzymania infrastruktury, tak aby podróże były bezpieczne.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama