Mówił także o drugim kluczowym elemencie, który kształtuje naszą rzeczywistość od ponad dwóch lat, czyli o pandemii.
– W tym kontekście pojawia się bardzo interesująca tendencja, związana z dążeniem do kreowania projektów wielofunkcyjnych, z dążeniem do kreowania czegoś, co się popularnie nazywa miastem 15-minutowym. Od półtorej roku wszyscy o niczym innym nie mówią – wskazał Piotr Lorens.
– Tak więc pojawiają się nam tutaj tego typu nowe zjawiska w przestrzeni miejskiej. Zresztą jednym z tematów tegorocznych targów jest zrównoważony rozwój miasta. A właśnie kreowanie przestrzeni wielofunkcyjnej, kreowanie miasta 15-minutowego wpisuje się w ten temat w pełnej rozciągłości. Tak więc ten temat też jest tutaj agendzie – zaznaczył architekt miasta Gdańska.
Mówił także o ofercie, z którą Gdańsk przyjechał do Cannes. – Ta oferta wiąże się przede wszystkim z całą polityką przestrzenną miasta, która już od 2018 roku, kiedy to powstał ostatni dokument „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta", wyraża się w haśle miasto zorientowanego na rozwój do wewnątrz – wyjaśnił Piotr Lorens.
– Chodzi generalnie o dopełnianie wszystkich pustek miejskich, retrofitting istniejącej przestrzeni miejskiej, jest to kwestia związana z rewitalizacją terenów zdegradowanych, także kwestie związane z wypełnianiem treścią dzielnic, które niekoniecznie cieszyły się największym zainteresowaniem mieszkańców czy inwestorów, czy też nie były uważane potencjalnie za najbardziej interesujące – dodał.