Ponad 39,4 mln hl piwa kupią Polacy w 2016 r. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. To tylko o niespełna 2 proc. więcej niż rok wcześniej.
Mniejszymi optymistami są browary. – W ostatnich latach, oprócz roku 2012, gdy w Polsce odbywało się Euro, dynamika sprzedaży piwa waha się od -1 do 1 proc. W tym roku może być podobnie – uważa Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec i szef Związku Browary Polskie.
Branża nie liczy na przełom, ponieważ spożycie piwa w Polsce sięga już 100 l na osobę rocznie. Daje to czwarte miejsce w Europie po Czechach (144 l per capita), Niemczech (107 l) i Austrii (104 l).
Bezalkoholowe zyskuje
W 2015 r. wydatki Polaków na piwo – nie licząc gastronomii czy sklepów typu cash & carry – zwiększyły się o 0,8 proc., do ponad 15 mld zł – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. W ujęciu ilościowym sprzedaż wzrosła natomiast o 1,4 proc., do prawie 30 mln hl.
– Rynek stał się ekstremalnie konkurencyjny, dlatego przyrost wartości sprzedaży jest mniejszy niż jej wielkości – komentuje Guillaume Duverdier.