[b]Hiszpania: Długi duży kryzys[/b]
Sprzedaż domów i mieszkań w Hiszpanii zmalała w III kwartale o 36 proc. rok do roku – do 118 533. Liczba nowych budów spadła aż o 49 proc. – do 75 268. W ciągu 12 miesięcy, do końca września 2008 r., sprzedano 629 679 nieruchomości – o 29,8 proc. mniej niż rok temu. W 2009 r. liczba nowych budów może zmaleć do 150 tys., czyli do poziomu z lat 60. Ceny spadną z kolei o 25 proc. do 2011 r. – przewiduje bank BBVA.
[b]Niemcy: Przenośny dom dla młodych[/b]
Wielu Amerykanów nie może usiedzieć w jednym miejscu i mieszka często z rodzinami w domach na kółkach, gigantycznych camperach albo w równie wielkich przyczepach, z pełnymi wygodami. W Europie przenoszą się z miejsca na miejsce Cyganie i część turystów podczas wakacji. Niemiec Kai Dunker stworzył koncepcję przenośnego domu. Jego firma Smarthouse z Bünde jest jednym z europejskich liderów w tej dziedzinie. Oferuje sześć modułowych kompozycji w cenie 1,2 – 2,3 tys. euro za mkw. Dunker dostarcza rano dom, po południu można już mieszkać. Klient musi tylko zbudować na własnej działce fundament i zapewnić podłączenia mediów. Domki są zaizolowane cieplnie, nie wymagają dodatkowej ochrony, wszystkie wyglądają zwyczajnie, niezbyt luksusowo. Firma Smarthouse, a także podobne Griffner czy Loftcube nastawiają się na młodych klientów, gotowych do zmiany miejsca zamieszkania.
[b]Wielka Brytania: Kredyt na Szklaną Łupinę[/b]