Należący do Grupy Echo Investment wrocławski deweloper w I kwartale br. wypracował 17,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 41,4 mln zł rok wcześniej. To efekt niższej liczby przekazanych mieszkań (129 wobec 282) oraz braku wysokiej bazy z tytułu przeszacowania wartości nieruchomości komercyjnych (Archicom odchodzi od tego rynku, będzie się koncentrować na mieszkaniówce, w portfelu ma już tylko wystawiony na sprzedaż biurowiec City 2).

Wysokoprocentowe Browary

Niższa o 54 proc. liczba przekazanych mieszkań poskutkowała spadkiem przychodów o 44 proc., do 83 mln zł. Deweloper znokautował rentownością: marża brutto ze sprzedaży wyniosła 45,7 proc., o 8,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. 70 proc. wydanych lokali pochodziło z dwóch etapów prestiżowego projektu Browary Wrocławskie budowanych przez Erbud od I kwartału 2021 r. i oddanych w I kwartale br. W efekcie zysk brutto ze sprzedaży skurczył się mniej niż przychody - o 31 proc., do prawie 38 mln zł.

Zysk operacyjny był niższy o 56 proc. i wyniósł 18 mln zł. Uwagę zwracają wyższe pozostałe koszty operacyjne, ale w sprawozdaniu kwartalnym ta pozycja nie została szczegółowo opisana. Zysk netto skurczył się o 52 proc., do prawie 15 mln zł, co oznacza zmniejszenie marży netto z 20,9 do 18 proc.

W I kwartale br. spółka sprzedała 258 mieszkań, o 23 proc. mniej rok do roku i 42 proc. więcej kwartał do kwartału.

Roszady w grupie

Zgodnie ze strategią grupy, Archicom przejmie cały biznes mieszkaniowy Echa, które bezpośrednio będzie się zajmować nieruchomościami komercyjnymi i PRS. Akcjonariusze czekają na wycenę aportu i szczegóły na temat podwyższenia kapitału (Archicom opłaci aport nowymi akcjami).