Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 30.05.2016 13:56 Publikacja: 30.05.2016 13:45
Foto: Bloomberg
- Rynek nieruchomości wakacyjnych jest w Polsce wciąż bardzo niewielki - mówi Bartosz Turek, analityk Lion's Banku. - Z naszych szacunków wynika, że w całym kraju jest tylko 320 tys. drugich domów. To tylko 2,5 proc. wszystkich nieruchomości mieszkalnych. W Europie średnio prawie 16 proc. domów i mieszkań to wakacyjne drugie domy - podaje analityk.
Podkreśla, że wynagrodzenia Polaków wciąż nie pozwalają na większe zakupy domów wakacyjnych, zwłaszcza poza granicami, gdzie nieruchomości są często droższe niż nad Wisłą. - Trzeba pamiętać, że zakup zagranicznej nieruchomości wakacyjnej to nie tylko wyzwanie natury logistycznej, ale też prawnej, ponieważ w wielu krajach proces zakupu nieruchomości bywa odmienny od reguł znanych z rodzimego podwórka - wyjaśnia Bartosz Turek. - I tak na przykład w Mongolii czy Tajlandii ziemia jest dobrem państwowym i nie można jej kupić, a jedynie wziąć w dzierżawę. W Turcji na transakcję musi się zgodzić wojsko, a w Indonezji ustalono minimalną kwotę, jaką cudzoziemiec może wydać na nieruchomość - jest to 1,5 mld rupii (równowartość ponad 438 tys. zł). Przy zakupach zagranicznych pozostaje też ryzyko kursowe. Jeśli rodzima waluta będzie się osłabiać i za jedno euro trzeba będzie płacić 5 czy 6 zamiast 4 zł, to za nieruchomość w Hiszpanii czy Niemczech będzie trzeba zapłacić więcej złotych - wyjaśnia analityk.
Na rynku działek letniskowych rośnie liczba transakcji, rosną też oczekiwania kupujących – wynika z analiz sieci...
Rosnąca zdolność kredytowa klientów i spadające ceny mieszkań na rynku wtórnym to szansa na zakup większego lub...
Deweloper magazynowy, spółka Panattoni, dostał 10,2 mln euro kredytu na budowę trzeciej, ostatniej hali w parku...
Aż 630 tys. mkw. z 1,1 mln mkw. wynajętych w pierwszym kwartale to odnowienie umów – wynika z analiz firmy dorad...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
MY Park, czeski inwestor i deweloper, kupuje od BHM Group sieć dziesięciu parków handlowych A-Centrum zlokalizow...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas