Jakie najmniejsze biuro można wynająć w wielkim biurowcu? Czy mała firma jest skazana na niewielkie budynki albo kamienice?

Michał Dobrowolski, dyrektor zarządzający firmą deweloperską BREMA Development z Katowic: Niewielkie biura, jakie może wynająć firma w biurowcu BREMY, mają od 37 do 56 mkw. Taka oferta jeszcze pięć lat temu w dużych miastach praktycznie nie istniała. Firmy były skazane na wynajem powierzchni w starszych budynkach biurowych poza dobrymi adresami i centrami biznesowymi lub w kamienicach w centrach miast, gdzie czynsz często przewyższa wynajem w biurowcu klasy A lub jest mu równy.

Ta sytuacja, zwłaszcza poza Warszawą, zaczyna się zmieniać. Stosowana technologia pozwala dziś na bardziej swobody i elastyczny podział powierzchni biurowej, a tym samym - na wynajem mniejszych lokali. I chociaż trudno jeszcze mówić o stałym trendzie, bo wciąż są to pojedyncze inwestycje, to wyraźnie widać, że coś na rynku zaczyna się zmieniać na korzyść małych firm. Popyt na małe biura w inwestycjach klasy A z dobrymi adresami wyraźnie rośnie.

Czy małe biuro wynajmuje się inaczej niż kilka kondygnacji? Ważny jest profil malej firmy?

Bardziej przyjazne małym firmom są inwestycje tworzone na mniejszą skalę, częściej poza stolicą. Powód jest prosty. Biurowce tego typu nastawiają się zarówno na najem dużych powierzchni np. dużej zagranicznej korporacji, ale nie zapominają także o tym, że część ich najmu będzie pochodziła z lokalnego i regionalnego rynku zdominowanego przez niewielkie przedsiębiorstwa, ale z dość pokaźnym portfelem. Przez to oferta staje się znacznie bardziej zróżnicowana i elastyczna. Profil firmy jest tutaj bez znaczenia, aczkolwiek widzimy wyraźnie, że wśród potencjalnych najemców dominują lokalne i regionalne firmy doradcze, zwłaszcza kancelarie prawnicze, studia graficzne i architektoniczne, agencje reklamowe i PR, a także firmy szkoleniowe i pośrednictwa pracy.

Niewielkimi powierzchniami interesują się także informatyczne i medyczne startupy. Zasady wynajmu niewielkiego biura są takie same jak w przypadku dużych biur. Najemca może liczyć także na takie samo wsparcie ze strony dewelopera - m.in. na pomoc w demontażu po poprzednim najemcy, pomoc przeprowadzce, a nawet aranżację biura. Bez względu na rozmiar firmy i skalę jej działania, a także liczbę wynajmowanych metrów, jesteśmy w stanie przystosować powierzchnię do specyficznych wymagań firmy.

Czy wynajem małego biura w przeliczeniu na mkw. będzie droższy niż dużego? Mała firma, która chce być w biurowej wieży, może negocjować wysokość czynszu?

W przypadku BREMY wysokość czynszu jest proporcjonalna do wynajmowanej powierzchni. Stawkę najmu dyktuje rynek. Oczywiście, warunki zawsze można negocjować, ustalać indywidualnie. Najemcy mogą liczyć na stosunkowo niskie koszty eksploatacji i wakacje czynszowe, których okres i zakres zależą od czasu trwania umowy. Wynikają one m.in. z indywidualnego rozliczenia za media czy indywidualnego dostępu do rozwiązań teletechnicznych i informatycznych.

Na jakie udogodnienia może liczyć mała firma w wielkim biurowcu?

Dla wielu firm samym udogodnieniem jest już prestiżowy adres i przeprowadzka do biurowca, który jest lepiej skomunikowany niż np. kamienica w centrum miasta. Najemca może liczyć także na udogodnienia dostępne w częściach wspólnych, począwszy od dostępu do parkingu podziemnego dla samochodów i parkingu rowerowego z szatnią i prysznicami, a skończywszy na możliwości korzystania przez pracowników firmy z zielonych stref relaksu wokół budynku lub tarasu widokowego.

W odróżnieniu np. od najmu w kamienicach, w nowoczesnym biurowcu firma ma windę i reprezentacyjne lobby z recepcją. Nie bez znaczenia jest także otoczenie, w jakie trafiają pracownicy firmy. Nowoczesne biurowce są dziś tak zlokalizowane, aby w ich sąsiedztwie pracownicy mogli znaleźć wszystkie niezbędne im usługi, począwszy od poczty, a na fryzjerze i lekarzu skończywszy.