Ci, którym udało się dostać do pionierskiego edukacyjnego cyklu „JutrOpera”, będą pracować na gorącym materiale: pierwszej części sobotniej premiery w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Mowa o „Verbum Nobile” Stanisława Moniuszki – jednoaktówce, która wraz z „Przysięgą” Aleksandra Tansmana tworzy wieczór „Dwa słowa” w reżyserii Laco Adamika.
„Verbum Nobile” to operowy obrazek obyczajowy. Moniuszko życzliwie drwi sobie w nim z niewzruszalności szlacheckiego słowa honoru, dawanego często nazbyt pochopnie. Laco Adamik postanowił przenieść akcję w lata 20. ubiegłego wieku, rezygnując z kontusza, ale nie z wymowy dzieła.
Prostotę i urok „Verbum Nobile” postanowili wykorzystać realizujący projekt „JutrOpera” pracownicy Teatru Wielkiego. Spektakl ma pomóc młodym ludziom poznać i zrozumieć świat opery. Nim więc zasiądą na widowni, muszą się dobrze przygotować do tego spotkania.
Najpierw libretto i muzykę poznają wybrani do projektu nauczyciele. Na specjalnych warsztatach (pierwsze zajęcia odbyły się weekend) zgłębiać będą strukturę dzieła i sekrety jego inscenizacji. Dowiedzą się też, jak w ciekawy i kompetentny sposób przekazać zdobytą wiedzę na warsztatach, które poprowadzą dla dzieci w swoich szkołach. Ich gośćmi będą wtedy artyści i realizatorzy warszawskiej premiery. W czerwcu dzieci wezmą udział w spektaklach.
Decyzja, by w projekcie skierowanym do bardzo młodych odbiorców wykorzystać część „dorosłego” przedstawienia, świadczy o zmianie podejścia do muzycznej edukacji. Opera ma bowiem docierać do przyszłych melomanów nie w formie przyciętej czy uproszczonej, lecz w pełnej.