Klient musi odzyskać całą cenę

Aktualizacja: 08.12.2009 06:40 Publikacja: 08.12.2009 05:00

Klient musi odzyskać całą cenę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

[b]Sklep internetowy, aby przyciągnąć klientów wprowadził zasadę, że przy zamówieniu na kwotę powyżej 200 zł, przesyła towar na swój koszt. Klient zwrócił zakupione urządzenie, opłacając przesyłkę z powrotem do sklepu. Czy zwracając mu zapłaconą kwotę, sklep może odliczyć od niej koszty, jakie poniósł w związku z dostarczeniem towaru do klienta?[/b]

[b]Nie.[/b] Klient musi odzyskać całą należność jaką zapłacił za produkt.

Skoro zapłacił cenę taką, jaka była podana w witrynie e-sklepu, to ta sama kwota musi zostać mu zwrócona. Przy czym jeżeli zapłata nastąpiła przed wysłaniem towaru, to sprzedawca musi jeszcze do niej doliczyć odsetki ustawowe.

Zgodnie z przepisami w razie odstąpienia od umowy przez klienta strony muszą zwrócić sobie to, co sobie świadczyły. Świadczeniem konsumenta jest właśnie zapłata ceny za produkt. I to świadczenie musi zostać zwrócone w stanie niezmienionym.

Innymi słowy nie można zmniejszyć kwoty,jaką przedsiębiorca żądał za produkt, i która została wyszczególniona na rachunku lub fakturze.

Sklep, który decyduje się pokrywać koszty przesyłki za klientów, robi to więc na własną odpowiedzialność. Ewentualne straty, jakie poniesie z tego tytułu, musi wkalkulować w ryzyko biznesowe.

[b] Podstawa prawna:[/b]

- [i]art. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=88D72A4B905CCD7D367335113C2D6018?id=80633]ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link] [/i]

[b]Sklep internetowy, aby przyciągnąć klientów wprowadził zasadę, że przy zamówieniu na kwotę powyżej 200 zł, przesyła towar na swój koszt. Klient zwrócił zakupione urządzenie, opłacając przesyłkę z powrotem do sklepu. Czy zwracając mu zapłaconą kwotę, sklep może odliczyć od niej koszty, jakie poniósł w związku z dostarczeniem towaru do klienta?[/b]

[b]Nie.[/b] Klient musi odzyskać całą należność jaką zapłacił za produkt.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem