Polski e-commerce: Chińczycy coraz mocniej rozpychają się nad Wisłą

84 proc. ankietowanych deklaruje, że korzystało z Allegro w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jednocześnie już 83 proc. odwiedziło przynajmniej jedną chińską platformę jak AliExpress, Shein czy Temu.

Publikacja: 22.05.2025 14:28

84 proc. ankietowanych deklaruje, że korzystało z Allegro w ciągu ostatnich 6 miesięcy

84 proc. ankietowanych deklaruje, że korzystało z Allegro w ciągu ostatnich 6 miesięcy

Foto: materiały prasowe

Ponad 70 proc. polskich internautów robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, a aż trzy czwarte z nich zetknęło się ze sprzedażą na żywo w mediach społecznościowych – wynika z najnowszego badania IBRiS dotyczącego e-commerce, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Allegro kontra Chińczycy

Rynek, wart ponad 140 mld zł rocznie, jest także polem ostrej rywalizacji. Autorzy badania wskazują na poważne wyzwania dla liderów rynku, takich jak Allegro i inne tradycyjne platformy sprzedaży online. Co najmniej raz w miesiącu zakupów w internecie dokonuje łącznie 73 proc. respondentów. Allegro wciąż jest numerem jeden: 84 proc. ankietowanych deklaruje, że korzystało z tej platformy w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jednak równolegle aż 41 proc. konsumentów robiło zakupy na Temu, a 83 proc. odwiedziło przynajmniej jedną chińską platformę (AliExpress, Shein, Temu). Internetowe sklepy konkretnych marek np. Zara, Media Expert, Eobuwie, Zalando, również zyskują na znaczeniu – 38 proc. badanych dokonało tam zakupów.

Czytaj więcej

Allegro utrzymuje solidne tempo. Liczy na udany drugi kwartał

Chińscy sprzedawcy są coraz bardziej widoczni. 71 proc. Polaków zauważa oferty chińskich sprzedawców na Allegro i innych platformach, a ponad połowa (52 proc.) jest przekonana, że ich obecność stale rośnie. Co więcej, 48 proc. respondentów uważa, iż te oferty dominują wyniki wyszukiwania – spychając w cień polskich sprzedawców i produkty.

Cena jest priorytetem

53 proc. użytkowników przyznało, że znalazło produkt na Allegro i innych tradycyjnych platformach online, by następnie wyszukać go taniej na Temu lub AliExpress. Ponadto, aż 68 proc. badanych zgadza się z tezą, że produkty od chińskich sprzedawców są tańsze niż ich polskie odpowiedniki. Równocześnie 57 proc. badanych dostrzega, że jakość produktów od chińskich sprzedawców bywa niższa.

Czytaj więcej

Allegro rozszerza program Smart

Badanie wskazuje również, że platformy społecznościowe jak Facebook, TikTok, Instagram, stają się poważną alternatywą dla tradycyjnych platform e-commerce. 70 proc. Polaków zetknęło się już z live shoppingiem, czyli sprzedażą na żywo, a 60 proc. wierzy, że taka forma handlu będzie dynamicznie rosła. Co piąty respondent przewiduje, że live shopping może odebrać dużą część rynku gigantom, takim jak Allegro czy Amazon.

– Polski e-commerce rozwija się dynamicznie, ale tradycyjne platformy sprzedażowe stają dziś przed największym zagrożeniem od lat. Masowy napływ chińskich ofert oraz rosnąca popularność sprzedaży na żywo za pośrednictwem social mediów mogą trwale zmienić układ sił na rynku – komentuje Kamil Smogorzewski, dyrektor komunikacji IBRiS.

Ponad 70 proc. polskich internautów robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, a aż trzy czwarte z nich zetknęło się ze sprzedażą na żywo w mediach społecznościowych – wynika z najnowszego badania IBRiS dotyczącego e-commerce, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Allegro kontra Chińczycy

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
UE chce zatrzymać nawozy z Białorusi i Rosji. Będą karne cła
Handel
Nike podnosi ceny butów przez cła Trumpa i zapowiada powrót na Amazona
Handel
Allegro utrzymuje solidne tempo. Liczy na udany drugi kwartał
Handel
Inflacja może i spada, ale już na dobre zmieniła Polaków
Handel
Atak hakerski kosztował znaną sieć 1 mld funtów